نویسندگان | حسنی محمدزاده کاشی,علیرضا فولادی |
---|---|
نشریه | ادب فارسی |
شماره صفحات | ۱۸۹ |
شماره مجلد | ۱۰ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۳۹۹/۰۶/۳۰ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
پس از رواج نظریههای نیما در شعر معاصر، به مرور تحوّلات عمدهای در قالب غزل ایجاد شد و نوآوریهایی متناسب با عصر تجدّد در شکل و محتوا و زبان و بیان آن رخ داد؛ تا جایی که کمکم جریان غزل نو شکل گرفت. شاعران این جریان در حوزههای مذکور برای غزل، تحوّلات چشمگیری را رقم زدهاند. یکی از غزلپردازان نوگرا، منوچهر نیستانی است که با توجّه به زمان ارائة غزلهایش جا دارد او را از پایهگذاران تحوّل در غزل فارسی به شمار آوریم و بپرسیم در غزلهای این شاعر کدامین گونههای نوآوری وجود دارند؟ هدف این پژوهش آن است که با روش توصیفی- تحلیلی، چگونگی حرکت نیستانی به سوی نوسازی غزل فارسی تبیین شود. یافتههای پژوهش نشان میدهد که او در شکل بیرونی غزل، نوآوریهای قابل ملاحظهتری دارد و از جملة آنها تحوّل در شکل نوشتاری، علائم سجاوندی، تعداد مصراعهای بیت، تعداد ابیات، تکرار بیت، وزن و قافیه است. علاوه بر این، تلاشهای این شاعر برای نوآوری در شکل درونی غزل، مورد تحلیل قرار گرفته است و برای این منظور، به واکاوی کاربرد روایت، صور خیال تازه، پارادوکسهای جدید و تناسبهای نو در غزل وی پرداختهایم. بیشتر این نوجوییها، نخستین بار، در غزل وی ظهور کردهاند و از آنجا به غزل نو راه یافتهاند.
tags: شعر معاصز، غزل، نوآوری، غزل نو، منوچهر نیستانی