نویسندگان | منصوره طالبیان,روح اله صیادی نژاد,علیرضا فولادی |
---|---|
نشریه | عرفان اسلامی |
شماره صفحات | ۱۹ |
شماره مجلد | ۱۸ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
آشناییزدایی شگردی است که ادیب از آن سودمیجوید تا جهان متن را به چشم مخاطب بیگانهبنمایاند و موضوع را بهگونهای بیاننماید تا درک دلالتهای معنایی دشوار بهنظررسد. این انحراف از کاربرد متعارف یک اتفاق زبانی و واسطهای برای شناخت سبک ادبی شمردهمیشود. نگارندگان در جستار حاضر به روش تحلیلی به بررسی شگرد آشناییزدایی در استعارات اشعار ابنفارض و مولوی میپردازند. تحقیق نشان از آن دارد که استعاره تماثلی در سرودههای ابنفارض جایگاهی را به خود اختصاصنداده و بسامد آن در عرفان عاشقانه او نسبت به عرفان زاهدانه بیشتر است. استعاره تجسیدیه در اشعار این دو شاعر با بسامد نزدیک به هم رعایتشده، اندیشههای انتزاعی آنان را دنبالمینماید و نشان از دلبستگیشان به تأملات درونی -عرفانی است. هر دو شاعر با انتخاب شگرد تزاحم استعاره سبب دیریابی معنا شدهاند تا از این طریق با برجستهنمودن الفاظ خویش، سبب لذت ادبی مخاطبین را فراهمآورند. آشناییزدایی شگردی است که ادیب از آن سودمیجوید تا جهان متن را به چشم مخاطب بیگانهبنمایاند و موضوع را بهگونهای بیاننماید تا درک دلالتهای معنایی دشوار بهنظررسد. این انحراف از کاربرد متعارف یک اتفاق زبانی و واسطهای برای شناخت سبک ادبی شمردهمیشود. نگارندگان در جستار حاضر به روش تحلیلی به بررسی شگرد آشناییزدایی در استعارات اشعار ابنفارض و مولوی میپردازند. تحقیق نشان از آن دارد که استعاره تماثلی در سرودههای ابنفارض جایگاهی را به خود اختصاصنداده و بسامد آن در عرفان عاشقانه او نسبت به عرفان زاهدانه بیشتر است. استعاره تجسیدیه در اشعار این دو شاعر با بسامد نزدیک به هم رعایتشده، اندیشههای انتزاعی آنان را دنبالمینماید و نشان از دلبستگیشان به تأملات درونی -عرفانی است. هر دو شاعر با انتخاب شگرد تزاحم استعاره سبب دیریابی معنا شدهاند تا از این طریق با برجستهنمودن الفاظ خویش، سبب لذت ادبی مخاطبین را فراهمآورند.
tags: شناییزدایی استعاره ابنفارض مولوی زبانشناسی