نویسندگان | محسن اشتیاقی,مرجان فیاضی,عباس نرگسیان,علیرضا فولادی |
---|---|
نشریه | مطالعات رفتار سازمانی |
شماره صفحات | ۱۳۱ |
شماره مجلد | ۱۲ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۴۰۲/۰۳/۱۵ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
با توجه به اهمیت وجود فضای بانشاط و تعامل دوستانه مدیران ارشد با کارکنان و ترجیح رهبران شوخطبع به رهبران جدی و عبوس، این پژوهش با هدف ارائه مدل رهبری شوخطبعانه در سازمانهای تولیدی با مطالعه صنعت تولید برق حرارتی، به روش کیفی و منطبق بر نظریه دادهبنیاد انجام گرفت. تحقیق از لحاظ ماهیت اکتشافی و از نظر هدف کاربردی- توسعهای است. براساس روش نمونهگیری قضاوتی-هدفمند و با هدف دستیابی به اشباع نظری، با 21 نفر از مدیران ارشد نیروگاهها، که با مفهوم شوخطبعی و بهکارگیری آن در هدایت نیروگاه آشنا بودند، مصاحبه نیمهساختاریافته برگزار شد. قابلیت اعتماد مصاحبههای انجامگرفته، با آزمون کاپای کوهن تایید شد و ضریب توافق 82 درصد حاکی از توافق خوب بین خبرگان بود. بر اساس تحلیل گزارههای کلامی خبرگان، 135 مفهوم اصلی استخراج و در نهایت 9 مقوله اصلی مشخص گردید. سپس مدل رهبری شوخطبعانه با رویکرد چارمز، با توجه به ویژگیها و مولفههای موثر بر آن برای نخستین بار در سازمانهای تولیدی ایران ارائه شد. نتایج حاکی است که رهبری شوخ طبعانه میتواند در دنیای رقابتی امروز به صنعت تولید برق حرارتی کشور کمک کند تا در بهبود فضای کاری از این سبک بهره برده و به مزیت رقابتی در قبال رقبا دست یابند.
tags: رهبری شوخطبعانه، نیروگاه حرارتی، نظریهی دادهبنیاد.