نویسندگان | فاطمه سلیمان پور,امیرحسین مدنی,علیرضا فولادی |
---|---|
نشریه | فنون ادبی |
شماره صفحات | ۱۰۱ |
شماره مجلد | ۱۶ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۴۰۳/۰۷/۳۰ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
تطبیق آثار راهی برای شناخت بهتر و برجسته سازی لایه های آشکار و کشف لایه های پنهان آثار ادبی است و از این رهگذر نوع نگاه، میزان قدرت زبانی و برتری آثار در قیاس با هم نمایان می شود. یکی از این روش ها بررسی از منظر زیبایی شناسیک است. زیبایی شناسی، دیدگاهی فلسفی است که دربارۀ جنبه های گوناگون زیبایی سخن می گوید و می تواند موجب شناخت بهتری از درک زیبایی ها و التذاذ بیشتر خواننده از اثر ادبی شود. باتوجه به اهمیت عصر مشروطه و تأثیر آن بر ادبیات بهویژه شعر، شناخت نگاه شاعران آئینی در قبل و بعداز جنبش مشروطیت ضروری است. این جستار با روش تحلیلیتطبیقی به بررسی برجسته ترین غدیریه های شعر فارسی از دورۀ قاجار تا اوایل مشروطیت و پساز آن (تا دهۀ هشتاد)، با هدف واکاوی پرکاربردترین عناصر سازندۀ زیبایی شناسی می پردازد، تا تفاوت نگاه و بیان شاعران را در این بُرهه نمایان کند. نتایج پژوهش نشان میدهد میزان کاربرد و گوناگونی انواع تکرار و همچنین ابزارهای بلاغی در آثار قبلاز مشروطه در قیاس با بعداز مشروطیت بهمراتب بیشتر و نحوۀ استفاده از آن نیز متمایز است. از نظرگاه زبانی، تکرار موسیقیایی در دو سطح آزاد و منظّم، بیشترین کاربرد را داشته، بهگونهایکه در پیشاز مشروطه در سطح آزاد، جناس اختلافی و تکرار صامت و در سطح منظم، ذوقافیتین پرکاربردتر بوده و بعداز مشروطه، تکرار صامت و جناس اختلافی در سطح اول (آزاد) و جناس مزدوج در سطح دوم (منظّم)، بیشترین بسامد را داشته است. همچنین در شعر پیشاز مشروطه، تشبیه و در آثار شاعران پساز آن تلمیح نسبت به سایر صناعات ادبی، پُرکاربردترین آرایه شناخته شده است.
tags: ادب تعلیمی غدیریههای فارسی مشروطه کارکرد بلاغی زیباییشناسی.