نویسندگان | محمد گنجی-امین حیدریان |
---|---|
تاریخ انتشار | ۲۰۱۴-۱۰-۰۱ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
مقاله حاضر به بررسی دو مفهوم سرمایه فرهنگی و اقتصاد فرهنگ و رابطه میان آن دو در حوزه علوم اجتماعی می پردازد. در تشریح این دو مفهوم، از نظریه های پی یر بوردیو و دیوید تراسبی استفاده شده است. در بخش نظریات بوردیو، مفاهیمی چون منش، میدان، سرمایه )در قالب نظریه های عمل اجتماعی و سرمایه فرهنگی(، و در بخش نظریات تراسبی سه مفهوم ارزش ها، کالاها و صنایع فرهنگی )در قالب نظریه اقتصاد فرهنگ( مطرح شده اند. همچنین این مقاله ضمن بررسی مقولات مذکور، به رابطه دیالکتیکی میان آنها نیز می پردازد؛ به طوری که مفهوم ذائقه در نظریات بوردیو به عنوان نقطه عطفی می باشد که در مناسبات اقتصادی )تولید و مصرف( محصولات فرهنگی و هنری نیز اثرگذار می باشد و سرانجام می تواند در ارتقا سرمایه فرهنگی کنش گران اجتماعی و کسب سرمایه اقتصادی آنان در میدان تولیدات فرهنگی نقشی فعال داشته باشد.