رابطه استفاده از رسانه های جمعی و میزان سرمایه اجتماعی در شهر کاشان

نویسندگانمحمد گنجی-زارع غیاث آبادی
تاریخ انتشار۲۰۱۵-۱۰-۰۱
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهچاپی
نمایه نشریهISC

چکیده مقاله

رسانه های جمعی با فراهم آوردن چارچوب های مفهومی برای تفسیر و پردازش اطلاعات، به نگررش هرای افرراد در وصروس مسرادن مردنی، موضوع های سیاسی و امور عمومی جامعه، جهت می دهند و به شکن گیری مفاهیم و رفتارهای واس کمک مری کننرد . برا توجره بره اهمیرت و نقش رسانه ها در زندگی اجتماعی ، هدف اصلی نوشتار حاضر، تبیین نظری و تجربی رابطه میان استفاده از رسانه های جمعی و بره طرور ویر ه اینترنت، مطبوعات و تلویزیون و میزان سرمایه اجتماعی است. در این پ وهش تلاش شده است تا ضمن استفاده از چارچوب مفهومی کلمرن، پاتنام، لرنر و دیگران، با روش پیمایش به بررسی رابطه استفاده از رسانه های جمعی و میزان سرمایه اجتماعی در جامعه مورد بررسری پرداوتره شود. جامعه آماری مورد مطالعه در این تحقیق، افراد 26 تا 93 ساله شهر کاشان می باشد که از طریق فرمول کروکران 989 نفرر بره عنروان حجرم نمونه انتخاب شدند. یافته های توصیفی پ وهش، حاکی از این واقعیت است که اگرچه میانگین استفاده از اینترنرت و مطبوعرات در برین افرراد نمونه، پایین تر از حد متوسط است ولی بیش از نیمی از پاسخگویان ) 8228 درصد( در طی یک روز، بیشتر از دو ساعت از زمان وود را صرف تماشای تلویزیون می کنند. همچنین علی رغم اینکه میانگین سرمایه اجتماعی در بین جمعیت مورد مطالعره برارتر از حرد متوسرط اسرت ولری مشارکت اجتماعی دارای میانگین پایینی است. نتایج به دست آمده از این پ وهش نشان می دهد که بین تماشای برنامه هرای سیاسری، ورزشری، وبری و فیلم های جنایی، تاریخی و فرهنگی تلویزیون و میزان سرمایه اجتماعی رابطه معنادار وجود دارد. علاوه بر این، ارتبراطی معنرادار برین میزان استفاده از مطبوعات )مجله و روزنامه( و سرمایه اجتماعی برقرار است. به بیانی دیگر هر چقدر افراد به میزان بیشرتری مطالرت تراریخی، فرهنگی، اجتماعی و اوبار سیاسی مطبوعات را مطالعه کنند، دارای سرمایه اجتماعی بارتری وواهند بود. مهم ترین نترایج نظرری ایرن مطالعره، تأیید مفاهیم و مفروضات نظری مأووذ از نظریه های پورتو، لرنر، برم و ران و ... درباره رابطره رسرانه و سررمایه اجتمراعی در جمعیرت مرورد مطالعه است