نویسندگان | اسداله بابایی فرد-محمد گنجی-امین حیدریان |
---|---|
تاریخ انتشار | ۲۰۱۴-۴-۰۱ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
این پژوهش به بررسی تأثیر اینترنت بر هویتِ چندفرهنگی در میان دانشجویان میپردازد. هدف اصلیِ این پژوهش مطالعه ی نظری و تجربیِ ارتباط میان اینترنت و هویت چندفرهنگی است. به منظور دست یابی به این هدف، نظریه ی ارتباطاتِ رسانه ای و هویت چندفرهنگی استوارت هال و نظریه ی اینترنت و جامعه ی شبکه ایِ مانوئل کاستلز، به عنوان چهارچوب نظری پژوهش، مورد بررسی قرار گرفته اند. جامعه ی آماری این پژوهش شامل دانشجویان شاغل 3 است برابر با 3404 نفر که از این - به تحصیل در دانشگاه های دولتی و علوم پزشکیِ کاشان در سال تحصیلی 3 میان تعداد 04 نفر، با استفاده ازفرمول کوکران، به عنوان حجم نمونه ی آماری انتخاب شده اند. نتایج آزمون فرضیات این پژوهش نشان می دهد که میان مدت و میزان استفاده از اینترنت، مهارت در بهره گیری از اینترنت، استفاده از سایت های علمیِ اینترنت، استفاده از سایت های هنریِ اینترنت، خرید اینترنتیِ کالاهای فرهنگی، بهره گیری از شبکه های اجتماعیِ مجازی با هویت چندفرهنگی ارتباط معنادار و مستقیم وجود دارد. همچنین، نتایج حاصل از تحلیل رگرسیونی تأثیر مستقیمِ متغیّرهای شبکه های اجتماعیِ مجازی، استفاده از سایت های هنریِ اینترنت و مدت و میزان استفاده از اینترنت بر هویت چندفرهنگی را نشان می دهد.