نویسندگان | محسن نیازی-محمد گنجی-الهام شفایی مقدم |
---|---|
تاریخ انتشار | ۲۰۱۶-۹-۰۱ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نمایه نشریه | ISC ,SID |
چکیده مقاله
امروزه مباحث اخلاق علم و پایبندی به هنجارهای علمی به عنوان مهم¬ترین رکن جامعه¬پذیری دانشگاهی مورد توجه اندیشمندان و صاحب¬نظران قرار گرفته است. با توجه به اهمیت اخلاق و هنجارهای علمی در جامعه دانشگاهی، در این مطالعه به بررسی عوامل مؤثر بر میزان پایبندی به هنجارهای علم پرداخته شده است. این پژوهش از نوع پیمایش بوده و داده¬های تحقیق با استفاده از تکنیک پرسشنامه جمع¬آوری گردیده است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه کاشان می¬باشد که بر اساس طبقه¬بندی بیگلان 141 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین و به روش تصادفی انتخاب و بررسی شده¬اند. بر اساس یافته¬های پژوهش، انگیزش و انرژی عاطفی با 49 درصد اثرگذاری کل در رتبه اول، ساختار گروه آموزشی با43 درصد اثر غیرمستقیم در رتبه دوم، جو گروه آموزشی با 40 درصد اثرگذاری غیرمستقیم در رتبه سوم و متغیرهای ارتباطات و تعاملات علمی، هنجارمندی گروه و نگرش به استاد راهنما به ترتیب با 10، 3 و 2 درصد اثرگذاری در رتبه¬های بعدی قرار دارند. بر اساس مدل مفهومی پژوهش تنها متغیر انگیزش و انرژی عاطفی به صورت مستقیم بر پایبندی به اخلاق علم با حجم اثر (0.325=F2 ) اثرگذار می¬باشد. با توجه به مقدار به دست آمده در ماتریس اهمیت- عملکرد، متغیر ساختار گروه آموزشی دارای اهمیت و در عین حال عملکرد ضعیف¬تری در بین متغیرهای مستقل می¬باشد. بر این مبنا، لازم است در برنامه¬ریزی¬های آینده بر این متغیر تمرکز بیشتری مبذول گردد.