Authors | سحر نقی پورایوکی,محسن نیازی,سیدعبدالجابر قدرتیان |
---|---|
Journal | سیاست های راهبردی و کلان |
Page number | ۱ |
Volume number | ۹ |
Paper Type | Full Paper |
Published At | ۱۴۰۰/۱۰/۳۰ |
Journal Grade | Scientific - research |
Journal Type | Electronic |
Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
Journal Index | ISC |
Abstract
یکی از عوامل موثر در پیشرفت یک کشور حمایت از مصرف کالای داخلی است که موجب رونق تولید و پیشرفت ابعاد مختلف آن است. هدف از انجام این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر حمایت از مصرف کالای داخلی است. که از یک سو میتواند در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی باشد که مبتنی بر درونزایی است، و از سویی دیگر زمینه را برای تحقق رسیدن ایران به کشوری توسعهیافته فراهم کند. بدین منظور پس از مرور گسترده ادبیات موضوع و همچنین استفاده از نظرات خبرگان در این زمینه از روش نمونهگیری قضاوتی استفاده شد. برای یافتن رابطه میان عوامل ساختاری مؤثر بر مصرف کالای داخلی از روش دیمتل استفاده گردید. سپس هفت شاخص موثر بر مصرف کالای داخلی شناسایی و انتخاب شدند. این شاخصها شامل ملیگرایی مصرفی، تبلیغات، کیفیت، قیمت، اشتغال، دسترسی آسان و استقلال کشور بودند. در ادامه رابطه میان این شاخصها و تعیین شدت اثر آنها بر یکدیگر تعیین شد. نتایج نشان داد که معیارهای کیفیت، قیمت و دسترسی آسان تحت عنوان شاخصهای علّی، محرک و یا تأثیرگذار بودند. همچنین معیارهای ملیگرایی مصرفی، تبلیغات، اشتغال و استقلال کشور، دارای شدت اثر خالص منفی و تحت عنوان شاخصهای وابسته بودند. معیار کیفیت، درجه تأثیرگذاری بیشتر و معیار استقلال کشور، درجه تأثیرپذیری بیشتری داشتند. همچنین نتایج نمودار مربوط به رابطه میان شاخص ها نشان داد که معیار ملیگرایی مصرف بیشترین ارتباط را با سایر معیارها دارد و معیار دسترسی آسان با هیچکدام از معیارهای دیگر رابطهای ندارد.
tags: عوامل مؤثر ملیگرایی مصرف حمایت از مصرف کالای داخلی اقتصاد مقاومتی تکنیک دیمتل