نویسندگان | سعید گلابی، ابوالفضل حلوایی نیاسر |
---|---|
همایش | نخستین کنفرانس ملی انرژی، فناوریهای خودرو، توسعه پایدار با رویکرد توسعه فناوری خودروی هیبریدی و الکتریکی |
تاریخ برگزاری همایش | آبان ۱۳۹۰ |
محل برگزاری همایش | تهران |
ارائه به نام دانشگاه | دانشگاه کاشان |
نوع ارائه | پوستر |
سطح همایش | ملی |
چکیده مقاله
این مقاله با هدف توسعه فنآوری خودروهای هیبرید برقی و استفاده از منابع موجود در کشور، به طراحی و ساخت اولین خودروی سواری هیبرید برقی با پلتفرم پراید پرداخته است. برای خودروی هیبرید مورد نظر، با توجه به هزینه و محدودیت زمانی، آرایش موازی نوع مستقل درنظر گرفته شده است. موتور احتراق داخلی مورد استفاده، موتور پراید CC 1300 بوده که در بخش جلوی خودرو قرار دارد و در عقب خودرو، از یک موتور الکتریکی PMSM با توان نامی kW 22 استفاده گردیده است. کنترل موتور احتراقی بوسیله دستگاه ECU نوع زیمنس انجام میشود که در این پروژه تغییر خاصی در عملکرد آن داده نشده است. برای ذخیرهسازی انرژی الکتریکی از باتریهای نوع لیتیم-یونپلیمر با ولتاژ مجموع 192 ولت استفاده گردیده است. برای کنترل انرژی در حالات مختلف، واحد کنترل هیبرید (HCU) به نحوی طراحی شده است که میتواند خودرو را در حالات فقط برقی، فقط احتراقی و حالت هیبرید قرار دهد. در این پروژه از شاسی و فریم خودوری پراید استفاده گردیده است و با توجه به تغییر مرکز جرم و جهت افزایش پایداری، شاسی تقویت گردیده که نتایج با نرم افزار اجزا محدود ANSYS صحهگذاری گردیدهاند. سیستم انتقال نیروی مناسب با نسبت دنده ثابت و دیفرانسیل و سایر متعلقات در بخش عقب خودرو برای موتور الکتریکی طراحی گردیده است. سیستم تعلیق خودرو و سایر سیستمهای جانبی مجددا محاسبه و عملکرد آنها صحهگذاری گردیده است. بدنه خودرو از لحاظ آیرودینامیکی در نرم افزارهای Gambitو Fluent تحلیل گردیده و تغییراتی روی بدنه انجام شده است.
کلید واژه ها: خودروی هیبرید برقی موازی، خودروی پراید، ECU، HCU، کنترل انرژی، سیستم تعلیق