نویسندگان | اابوالفضل حلوایی نیاسر، سعید گلابی |
---|---|
همایش | نخستین کنفرانس ملی انرژی، فناوریهای خودرو، توسعه پایدار با رویکرد توسعه فناوری خودروی هیبریدی و الکتریکی |
تاریخ برگزاری همایش | آبان ۱۳۹۰ |
محل برگزاری همایش | تهران |
ارائه به نام دانشگاه | دانشگاه کاشان |
نوع ارائه | پوستر |
سطح همایش | ملی |
چکیده مقاله
این مقاله به بررسی مراحل طراحی و ساخت بخش نیروی محرکه الکتریکی اولین خودروی سواری هیبرید برقی پلتفرم پراید در ایران اختصاص دارد. با توجه به محدودیتهای تکنولوژیکی، آرایش هیبرید بکار رفته از نوع موازی میباشد. موتور احتراقی مورد استفاده در این خودرو همان موتور پراید با ECU نوع زیمنس است. موتور الکتریکی بکار رفته یک موتور kW 22 نوع PMSM بوده که تنظیم سرعت و گشتاور آن به روش کنترل برداری انجام میشود. اینورتر مورد استفاده نیز یک اینورتر kVA 45 بوده که به روش مدولاسیون بردار فضایی (SVM) کنترل می گردد. سیستم ذخیره ساز انرژی آن نیز شامل 13 باتری 14.8 ولتی از نوع لیتیم-یونپلیمر بوده که ولتاژ باس DC در حد 190 ولت برای تغذیه اینورتر ایجاد مینمایند. سیستم کنترل هیبرید خودرو (HCU) بر اساس سیگنالهای فیدبک از بخشهای مختلف و سطح شارژ باتری(SOC)، انرژی را از باتری گرفته و به موتور میدهد و یا اینکه انرژی ترمزی و یا انرژی مکانیکی موتور احتراقی را در حالت ژنراتوری ماشین PMSM بصورت انرژی الکتریکی در باتریها ذخیره مینماید. سیستمهای جانبی الکتریکی خودروی طراحیشده، علاوه بر سیستمهای جانبی الکتریکی خودروی پراید شامل نشان دهندههایی است که بواسطه هیبرید شدن خودرو، اضافه گردیدهاند.
کلید واژه ها: خودروی هیبرید برقی موازی، سیستم کنترل انرژی، درایو موتور PMSM، اینورتر SVM، باتری.