نویسندگان | سید علی سیدی سعادتی، ابوالفضل حلوایی نیاسر |
---|---|
همایش | پانزدهمین کنفرانس دانشجویی مهندسی برق ایران |
تاریخ برگزاری همایش | شهریور ۱۳۹۱ |
محل برگزاری همایش | دانشگاه کاشان، کاشان |
ارائه به نام دانشگاه | دانشگاه کاشان |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | ملی |
چکیده مقاله
در وسایل نقلیه الکتریکی و هیبریدی، منبع انرژی برای حرکت آن، همان باتری بوده و وضعیت شارژ (SOC)آن، یک پارامتر ضروری در وسیله نقلیه می باشد، چرا که مقیاسی برای مقدار انرژی باقیمانده در آن است. تخمین وضعیت شارژ کار ساده ای نیست چرا که تحت تاثیر عواملی مانند: دما، ظرفیت باتری و مقاومت داخلی آن می باشد. وضعیت شارژ مناسب، در محدوده 20% ≤ SOC ≤ 90% بوده و باید قادر به تخمین آن باشیم تا وضعیت شارژ در محدوده امنی قرار گیرد. از جمله روشهای تخمین وضعیت شارژ باتری: استفاده از جریان شارژ، تخمین ولتاژ مدار باز و تخمین حالت با استفاده از فیلترهاست که خود شامل فیلتر کالمن، فیلتر کالمن تعمیم یافته و فیلتر کالمن تعمیم یافته کاهش مرتبه می باشد. در این مقاله روشهای نامبرده بررسی و روش فیلتر کالمن شبیه سازی و نتایج با مقدار واقعی مقایسه گردیده است.
کلید واژه ها: وضعیت تخمین شارژ(SOC)، ولتاژ مدار باز(OCV)، فیلتر کالمن (KF)، فیلتر کالمن تعمیم یافته(EKF)