بهبود عملکرد درایو موتور BLDC بدون خازن الکترولیتی در لینک DC

نویسندگاناحسان بلورکاشانی، ابوالفضل حلوایی نیاسر
همایشبیست و هشتمین کنفرانس مهندسی برق ایران (ICEE2020)
تاریخ برگزاری همایشخرداد ۱۳۹۹
محل برگزاری همایشتبریز، تهران
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشملی

چکیده مقاله

موتورهای بدون جاروبک DC موسوم به BLDC به دلایل بهره بسیار بالا، روش کنترل آسان و قابلیت اطمینان زیاد، امروزه در بسیاری از کاربردهای صنعتی و غیرصنعتی مورد استفاده قرار گرفته اند و روز به روز بر استفاده از آنها در کاربردهای تولید انبوه به­ویژه وسایل خانگی تاکید بیشتری می­شود. اما این موتورها حتی در کاربردهای سرعت ثابت هم نیازمند بکارگیری درایو الکتریکی هستند. تجاری­سازی این درایوها با کاهش قیمت و بالابردن قابلیت اطمینان آنها، از اهداف اصلی صنعتگران و محققین است. این اهداف با بکارگیری تعداد سوئیچهای قدرت کمتر، کاهش تعداد حسگرهای جریان یا ولتاژ، حذف حسگرهای موقعیت و استفاده از روش­های کنترل بدون سنسور (Sensorless) تا حدی محقق شده­اند. اما طبق آمار، خازن­های الکترولیتی که برای کاهش ریپل ولتاژ یکسوشده مورد استفاده قرار می گیرند هم دارای قیمت قابل توجهی هستند و هم به طور ذاتی بالقوه بیشترین خرابی­های درایو را به خود اختصاص داده­اند. در این مقاله با هدف حذف خازن الکترولیتی ظرفیت بالا، یک روش کنترلی جدید برمبنای کنترل همزمان سرعت و گشتاور ارائه شده است که به میزان قابل توجهی ریپل گشتاور ناشی از نوسانات ولتاز در لینک DC کاهش یافته است. اعتبار روش معرفی شده با استفاده از شبیه­سازی در نرم­افزار سیمولینک صحه­گذاری می­گردد.موتورهای بدون جاروبک DC موسوم به BLDC به دلایل بهره بسیار بالا، روش کنترل آسان و قابلیت اطمینان زیاد، امروزه در بسیاری از کاربردهای صنعتی و غیرصنعتی مورد استفاده قرار گرفته اند و روز به روز بر استفاده از آنها در کاربردهای تولید انبوه به­ویژه وسایل خانگی تاکید بیشتری می­شود. اما این موتورها حتی در کاربردهای سرعت ثابت هم نیازمند بکارگیری درایو الکتریکی هستند. تجاری­سازی این درایوها با کاهش قیمت و بالابردن قابلیت اطمینان آنها، از اهداف اصلی صنعتگران و محققین است. این اهداف با بکارگیری تعداد سوئیچهای قدرت کمتر، کاهش تعداد حسگرهای جریان یا ولتاژ، حذف حسگرهای موقعیت و استفاده از روش­های کنترل بدون سنسور (Sensorless) تا حدی محقق شده­اند. اما طبق آمار، خازن­های الکترولیتی که برای کاهش ریپل ولتاژ یکسوشده مورد استفاده قرار می گیرند هم دارای قیمت قابل توجهی هستند و هم به طور ذاتی بالقوه بیشترین خرابی­های درایو را به خود اختصاص داده­اند. در این مقاله با هدف حذف خازن الکترولیتی ظرفیت بالا، یک روش کنترلی جدید برمبنای کنترل همزمان سرعت و گشتاور ارائه شده است که به میزان قابل توجهی ریپل گشتاور ناشی از نوسانات ولتاز در لینک DC کاهش یافته است. اعتبار روش معرفی شده با استفاده از شبیه­سازی در نرم­افزار سیمولینک صحه­ گذاری می ­گردد.

کلید واژه ها: درایو الکتریکی، موتور BLDC، قابلیت اطمینان، کاهش ریپل گشتاور، کنترل سرعت و گشتاور