نویسندگان | احسان بلورکاشانی، ابوالفضل حلوایی نیاسر |
---|---|
همایش | بیست و هشتمین کنفرانس مهندسی برق ایران (ICEE2020) |
تاریخ برگزاری همایش | خرداد ۱۳۹۹ |
محل برگزاری همایش | تبریز، تهران |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | ملی |
چکیده مقاله
موتورهای بدون جاروبک DC موسوم به BLDC به دلایل بهره بسیار بالا، روش کنترل آسان و قابلیت اطمینان زیاد، امروزه در بسیاری از کاربردهای صنعتی و غیرصنعتی مورد استفاده قرار گرفته اند و روز به روز بر استفاده از آنها در کاربردهای تولید انبوه بهویژه وسایل خانگی تاکید بیشتری میشود. اما این موتورها حتی در کاربردهای سرعت ثابت هم نیازمند بکارگیری درایو الکتریکی هستند. تجاریسازی این درایوها با کاهش قیمت و بالابردن قابلیت اطمینان آنها، از اهداف اصلی صنعتگران و محققین است. این اهداف با بکارگیری تعداد سوئیچهای قدرت کمتر، کاهش تعداد حسگرهای جریان یا ولتاژ، حذف حسگرهای موقعیت و استفاده از روشهای کنترل بدون سنسور (Sensorless) تا حدی محقق شدهاند. اما طبق آمار، خازنهای الکترولیتی که برای کاهش ریپل ولتاژ یکسوشده مورد استفاده قرار می گیرند هم دارای قیمت قابل توجهی هستند و هم به طور ذاتی بالقوه بیشترین خرابیهای درایو را به خود اختصاص دادهاند. در این مقاله با هدف حذف خازن الکترولیتی ظرفیت بالا، یک روش کنترلی جدید برمبنای کنترل همزمان سرعت و گشتاور ارائه شده است که به میزان قابل توجهی ریپل گشتاور ناشی از نوسانات ولتاز در لینک DC کاهش یافته است. اعتبار روش معرفی شده با استفاده از شبیهسازی در نرمافزار سیمولینک صحهگذاری میگردد.موتورهای بدون جاروبک DC موسوم به BLDC به دلایل بهره بسیار بالا، روش کنترل آسان و قابلیت اطمینان زیاد، امروزه در بسیاری از کاربردهای صنعتی و غیرصنعتی مورد استفاده قرار گرفته اند و روز به روز بر استفاده از آنها در کاربردهای تولید انبوه بهویژه وسایل خانگی تاکید بیشتری میشود. اما این موتورها حتی در کاربردهای سرعت ثابت هم نیازمند بکارگیری درایو الکتریکی هستند. تجاریسازی این درایوها با کاهش قیمت و بالابردن قابلیت اطمینان آنها، از اهداف اصلی صنعتگران و محققین است. این اهداف با بکارگیری تعداد سوئیچهای قدرت کمتر، کاهش تعداد حسگرهای جریان یا ولتاژ، حذف حسگرهای موقعیت و استفاده از روشهای کنترل بدون سنسور (Sensorless) تا حدی محقق شدهاند. اما طبق آمار، خازنهای الکترولیتی که برای کاهش ریپل ولتاژ یکسوشده مورد استفاده قرار می گیرند هم دارای قیمت قابل توجهی هستند و هم به طور ذاتی بالقوه بیشترین خرابیهای درایو را به خود اختصاص دادهاند. در این مقاله با هدف حذف خازن الکترولیتی ظرفیت بالا، یک روش کنترلی جدید برمبنای کنترل همزمان سرعت و گشتاور ارائه شده است که به میزان قابل توجهی ریپل گشتاور ناشی از نوسانات ولتاز در لینک DC کاهش یافته است. اعتبار روش معرفی شده با استفاده از شبیهسازی در نرمافزار سیمولینک صحه گذاری می گردد.
کلید واژه ها: درایو الکتریکی، موتور BLDC، قابلیت اطمینان، کاهش ریپل گشتاور، کنترل سرعت و گشتاور