کاهش ضربان گشتاور در محرکه موتور BLDC بدون خازن الکترولیتی در لینک DC

نویسندگاناحسان بلور کاشانی، ابوالفضل حلوایی نیاسر
نشریهمجله انجمن مهندسین برق و الکترونیک ایران
شماره صفحات۱۱۷-۱۲۵
شماره سریال۴
شماره مجلد۱۹
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشارپائیز ۱۴۰۱
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهISC

چکیده مقاله

موتورهای DC بدون جاروبک (یا BLDC) به دلایلی همچون بهره بالا، روش کنترل آسان و قابلیت اطمینان زیاد، امروزه در بسیاری از کاربردهای صنعتی و غیرصنعتی مورد استفاده قرار گرفته‌اند و روز به روز استفاده از آنها در کاربردهای تولید انبوه به ­ویژه وسایل خانگی بیشتر می ­شود. مطابق آمار، خازن­ های الکترولیتی که برای کاهش ریپل ولتاژ یکسوشده در ورودی اینورتر مورد استفاده قرار می‌گیرند هم دارای قیمت قابل توجهی هستند و هم به طور ذاتی، بالقوه بیشترین خرابی­ های درایو را به خود اختصاص داده ­اند. عواملی همچون دما و همچنین تغییرات ولتاژ بالا، ماده الکترولیت درون این خازن را می‌تواند تبدیل به بخار نموده و سبب ترکیدگی خازن بشود. در این مقاله با هدف کاهش ظرفیت خازن الکترولیتی و یا استفاده از خازن فیلم نازک سوئیچ شونده با ظرفیت پایین در لینک DC، یک روش کنترلی جدید برمبنای کنترل همزمان سرعت و گشتاور ارائه می ­گردد که استفاده از آن به میزان قابل توجهی ریپل گشتاور ناشی از نوسانات ولتاژ در لینک DC را کاهش می­ دهد. اعتبار روش معرفی شده با استفاده از شبیه­ سازی در نرم ­افزار سیمولینک بررسی شده و در ادامه یک نمونه آزمایشگاهی از این درایو ساخته می­ شود تا نتایج تئوری و شبیه­سازی را صحه­ گذاری نمایند.موتورهای DC بدون جاروبک (یا BLDC) به دلایلی همچون بهره بالا، روش کنترل آسان و قابلیت اطمینان زیاد، امروزه در بسیاری از کاربردهای صنعتی و غیرصنعتی مورد استفاده قرار گرفته‌اند و روز به روز استفاده از آنها در کاربردهای تولید انبوه به­ویژه وسایل خانگی بیشتر می ­شود. مطابق آمار، خازن­ های الکترولیتی که برای کاهش ریپل ولتاژ یکسوشده در ورودی اینورتر مورد استفاده قرار می‌گیرند هم دارای قیمت قابل توجهی هستند و هم به طور ذاتی، بالقوه بیشترین خرابی ­های درایو را به خود اختصاص داده ­اند. عواملی همچون دما و همچنین تغییرات ولتاژ بالا، ماده الکترولیت درون این خازن را می‌تواند تبدیل به بخار نموده و سبب ترکیدگی خازن بشود. در این مقاله با هدف کاهش ظرفیت خازن الکترولیتی و یا استفاده از خازن فیلم نازک سوئیچ شونده با ظرفیت پایین در لینک DC، یک روش کنترلی جدید برمبنای کنترل همزمان سرعت و گشتاور ارائه می­ گردد که استفاده از آن به میزان قابل توجهی ریپل گشتاور ناشی از نوسانات ولتاژ در لینک DC را کاهش می­ دهد. اعتبار روش معرفی شده با استفاده از شبیه ­سازی در نرم ­افزار سیمولینک بررسی شده و در ادامه یک نمونه آزمایشگاهی از این درایو ساخته می­ شود تا نتایج تئوری و شبیه­ سازی را صحه­ گذاری نمایند.

لینک ثابت مقاله

tags: موتور بدون جاروبک BLDC، خازن الکترولیتی، ضربان گشتاور، کاهش هزینه، درایو بدون خازن الکترولیتی، ضربان جریان، خازن سرامیکی، خازن سوئیچ شونده، گشتاور لحظه‌ای، روئیتگر مود لغزشی.