نویسندگان | سیدعلی سیدی سعادتی، ابوالفضل حلوایی نیاسر |
---|---|
نشریه | مجله علمی - پژوهشی مهندسی برق و مهندسی کامپیوتر ایران (IJECE)، جهاد دانشگاهی |
شماره صفحات | ۲۸۹-۲۹۷ |
شماره سریال | ۴ |
شماره مجلد | ۱۴ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | زمستان ۱۳۹۵ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | SCOPUS, ISC |
چکیده مقاله
این مقاله به طراحی تحلیلی، بهینهسازی و شبیهسازی به روش اجزای محدود یک موتور سنکرون آهنربا دائم از نوع شارمحور با سرعت بسیار بالا میپردازد. این موتور دارای توان نامی تقریبی نیم اسببخار و سرعت 60.000 دور بر دقیقه بوده که در برخی از کاربردهای صنعتی خاص مورد استفاده قرار میگیرد. برحسب مشخصات نامی موردنظر برای موتور، با استفاده از روابط تحلیلی طراحی موتورهای سنکرون آهنربا دائم، محاسبات اجزای مختلف موتور شامل مشخصات ابعادی، مغناطیسی و جنس مواد با جزئیات کامل تشریح میشوند. در ادامه و با توجه به کاربرد خاص این موتور که در آن دستیابی به گشتاور موردنیاز با حداقل جریان و تلفات مسی موردنظر است، ابعاد و مشخصات موتور به روش بهینهسازی و با استفاده از الگوریتم ژنتیک و با تابع هدف نسبت گشتاور به جریان تعیین میگردند. الگوریتم بهینهسازی، مقادیر بهینه فاصله هوایی، چگالی شار آهنربا دائم، چگالی جریان خطی و تعداد دورهای سیمپیچ استاتور را تعیین میکند. جهت صحهگذاری طراحیهای تحلیلی و بهینهسازی انجام شده، مدل اجزاء محدود سهبعدی موتور در نرمافزار ماکسول ایجاد میگردد و عملکرد موتور تحت شبیهسازیهای مگنتواستاتیک و گذرا بررسی میگردد. نتایج بدست آمده از شبیهسازی اجزاء محدود، بر نتایج طراحی تحلیلی صحه میگذارند. همچنین این نتایج بر موثر بودن روش بهینهسازی ارائه شده بر کاهش تلفات اهمی دلالت دارند و تطابق بسیار مناسبی بین نتایج هر دو روش تحلیل برای مقادیر بدست آمده گشتاور، بهره موتور و چگالی شار وجود دارد.
tags: موتور سنکرون آهن¬ربا دائم، سرعت بالا، موتور شار محور (دیسکی)، طراحی تحلیلی، تحلیل اجزاء محدود سه¬بعدی، الگوریتم ژنتیک، بهینه¬سازی.