نویسندگان | ابوالفضل حلوایی نیاسر |
---|---|
نشریه | نشریه تخصصی گروه ماشین های الکتریکی پژوهشگاه نیرو |
شماره صفحات | ۵۹-۷۴ |
شماره سریال | ۴ |
شماره مجلد | ۲ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | تابستان ۱۳۹۶ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
محدودیت های موجود در طی فرآیند ساخت موتورهای بدون جاروبک آهنربای دائم (PMBL) سبب می گردد تا بسیاری از این موتورها دارای ولتاژ ضدمحرکه سینوسی (مانند موتور PMSM) و یا ذوزنقه ای خالص (مانند موتور BLDC) نباشند که به آنها موتورهایPMBL غیرایده آل گویند. بکارگیری روش های متداول کنترلی موتورهای PMSM و BLDC سبب ایجاد ضربان گشتاور و ایجاد لرزش و نویز صوتی برای موتور PMBL غیرایده آل می شود که منجر به کاهش بهره و عملکرد موتور گشته که برای برخی کاربردهای خاص غیرقابل قبول است. این مقاله به بررسی اثر بکارگیری انواع روشهای متداول کنترلی بر مقدار ضربان گشتاور تولید شده توسط یک موتور PMBL غیرایده آل می پردازد. روش های کنترل جریان شبه مربعی با تنظیم جریان لینک DC و تنظیم جریان هر سه فاز، کنترل برداری، کنترل مستقیم گشتاور و روش کنترل برداری بهبود یافته برای یک موتور PMBL نمونه ارزیابی می گردند و در نهایت یک روش جدید جهت کاهش ریپل گشتاور این موتور بر مبنای روش حذف هارمونیک گشتاور انتخابی و با استفاده از روش کنترل تک سیکلی ارائه می گردد. مقایسه نتایج شبیه سازی نشان می دهد که روش حذف هارمونیک گشتاور انتخابی در مقایسه با سایر روش ها عملکرد مطلوب تری داشته و گشتاور نرم تر با ضربان کمتری ایجاد می کند و قابل استفاده برای هر نوع موتور PMBL با هر شکل موج ولتاژ ضدمحرکه دلخواه می باشد.
tags: درایو الکتریکی، موتور بدون جاروبک غیرایده¬آل، ضربان گشتاور، حذف هارمونیک گشتاور انتخابی، کنترل تک سیکلی