نویسندگان | ابوالفضل حلوایی نیاسر، حسین نیکخواه، فریبرز عشرت آبادی |
---|---|
نشریه | نشریه علمی پژوهشی مهندسی و مدیریت انرژی |
شماره صفحات | ۳۲-۴۵ |
شماره سریال | ۱ |
شماره مجلد | ۱۰ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | تابستان ۱۳۹۹ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
کولرهای آبی به عنوان یکی از کم بازده ترین و پرتعدادترین مصرف کنندگان توان الکتریکی در مناطق وسیعی از ایران مورد استفاده قرار می گیرند. توجه اخیر سازمان های ذیربط دولتی به اصلاح این مصرف کننده با اصلاح طراحی موتور و یا جایگزینی موتور تکفاز آن با موتورهای با بازده بالاتر نظیر موتور براشلس است. روش کنترلی موتور براشلس مورد استفاده در این کاربرد اغلب برمبنای تنظیم سرعت و کار در سرعت یا سرعت های ثابت (مثلا دو سرعت تند و کند) است. اما بررسی های آزمایشگاهی نشان میدهد که با توجه به ماهیت خاص بار کولری و مشخصه دبی فن کولر، مقدار هوادهی فقط به سرعت فن وابسته نیست. کولرهای تجاری برای طول مشخصی از کانال طراحی می شوند و در آن طول، دبی نامی خود را تحویل می دهند. افزایش طول کانال کولر توسط مصرفکننده می تواند سبب کاهش دبی هوا شود و عملا علیرغم صرف هزینه، هوادهی مطلوبی حاصل نشود. برای اصلاح این مشکل، در این مقاله روشی جدید برای ایجاد ثبات بیشتر دبی هوا پیشنهاد می شود. برای این منظور به جای استفاده از رویکرد سرعت ثابت، موتور در حالت توان ثابت کنترل می گردد. در این مقاله جزئیات به کارگیری موتور براشلس در کاربرد کولر آبی، به همراه نتایج تست یک موتور براشلس نیم اسب بخار (hp 5/0) ساخته شده توسط دستگاه دینامومتر ارائه و با نتایج تست موتور القایی تکفاز مقایسه می شود. در ادامه یک کولر آبی m3/h 5000 مجهز به این موتور در آزمایشگاه مرجع تحت تست هوادهی قرار می گیرد. تست هوادهی هم در مود سرعت ثابت و هم در حالت توان ثابت انجام می گیرد. نتایج حاصله در هر دو حالت، بیانگر برتری مطلق موتور براشلس بر موتور تکفاز در کاربرد کولری است و به کارگیری روش کنترلی توان ثابت عملکرد بهتری نسبت به حالت سرعت ثابت را برای کولر آبی رقم می زند.
tags: بازده انرژی، درایو الکتریکی، صرفه جویی در مصرف انرژی،کولر آبی، کنترل توان، کنترل سرعت، موتور آهن ربا دائم بدون جاروبک (براشلس).