نویسندگان | سید عبد المهدی هاشمی-مجید حاجی زاده |
---|---|
نشریه | . نشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۱۶-۱۰-۰۱ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
در این تحقیق پایداری شعله V شکل در یک مشعل چرخشی پیش آمیخته مطالعه شده است. اثر نرخ آتش (نرخ انرژی ورودی بر واحد سطح)، نسبت هم ارزی و سرعت محوری جریان مخلوط سوخت و هوا بر پایداری شعلهی چرخشی V شکل بررسی شده است. برای ایجاد چرخش از چرخانندهای با زاویهی چرخش 45 درجه در مسیر هوای ورودی استفاده شده که منجر به ایجاد یک جریان چرخشی با عدد چرخش برابر78/0 شده است. مشاهدات نشان میدهد که شعلهی چرخشی V شکل در مخلوط رقیق سوخت و هوا (1> fi) تشکیل میشود. با افزایش نرخ آتش، سرعت جریان مخلوط در لحظهی تشکیل شعلهی چرخشی V مستقل از دبی جریان بوده و در محدودهی m/s1 تا m/s 5 به صورت خطی نسبت به نرخ آتش افزایش مییابد. برخاستگی شعله نیز با افزایش نرخ آتش در سرعت جریان و نسبت هم ارزی بالاتری رخ می دهد. بررسی خاموشی شعله نشان می دهد که با افزایش سرعت مخلوط ورودی خاموشی در نسبت هم ارزی کمتر و نرخ آتش بیشتری اتفاق می افتد. بدین ترتیب محدوده پایداری شعله V با افزایش دبی جریان افزایش مییابد.