نویسندگان | حسین هنردار,سید عبد المهدی هاشمی |
---|---|
نشریه | نشریه سوخت و احتراق |
شماره صفحات | ۷۹ |
شماره مجلد | ۱۳ |
ضریب تاثیر (IF) | ثبت نشده |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۳۹۹/۱۰/۰۱ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
احتراق مخلوط واکنشدهندههای ناهمگن نوعی از احتراق است که در آن اختلاط سوخت و هوا بهطور کامل انجام نمی شود. این تحقیق به بررسی عددی اثر مکان پیلوت بر بلندشدگی شعله جت آشفته با سطوح مختلف ناهمگنی در محفظه احتراق پرداخته است. در این بررسی عددی، از مدلسازی معادلات ناویراستوکس بهروش میانگینگیری رینولدز و مدلسازی آشفتگی k-ε استاندارد و مدلسازی جریان واکنشی روش اتلاف گردابهای EDC استفاده شده است. مشاهدات نشان میدهد که ارتفاع بلندشدگی شعله با افزایش طول ناهمگنی کاهش یافته و در طول ناهمگنی مشخصی که وابسته به نسبت همارزی و مکان پیلوت است، شعله به پایه می چسبد. در تمام حالات مورد بررسی، محدودهای از طول های ناهمگنی یافت شد که در این طولها شعله چسبیده بود. نتایج نشان میدهد که ارتفاع بلندشدگی شعله در حالت غیرپیشمخلوط بیشتر از حالتی است که مخلوط سوخت و هوا بهصورت تقریباً پیشمخلوط در محفظه مشتعل میشوند. هرچه نسبت همارزی افزایش پیدا میکند، ارتفاع بلندشدگی کمتر میشود. براساس سه مکان مورد بررسی در دیوار جانبی برای مکان پیلوت و نتایج بهدستآمده، پیلوتی که در محدوده وسط دیوار جانبی بود ارتفاع بلندشدگی کمتر و محدوده چسبیدن شعله بیشتری داشت. همچنین، ناحیه شعله در داخل محفظه با تغییر طول ناهمگنی تغییر میکند.
tags: پیلوت ناهمگنی احتراق آشفته ارتفاع بلندشدگی محفظه احتراق