نویسندگان | محمد رضا حاتمیان، محمد رضا تمنایی فر |
---|---|
همایش | پنجمین همایش ملی آموزش معماری |
تاریخ برگزاری همایش | ۹۳/۹/۹ |
محل برگزاری همایش | تهران |
ارائه به نام دانشگاه | کاشان |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | ملی |
چکیده مقاله
علی رغم گذشت قریب به هشتاد سال از آموزش آکادمیک معماری در کشور ، به همراه حرفه ، آموزش آن نیز در قلیانی از بلاتکلیفی به سر میبرد که البته یکی از اهداف برگزاری چنین همایش هایی فهم چیستی ، چرایی و چگونگی شرایطی است که جامعه معماری ، در حرفه و آموزش با آن روبروست . حوزه این نوشتار بررسی یکی از مسائل آموزش معماری است با عنوان "یادگیرنده" که در محور های همایش نیز بدان توجه شده بود . در تمامی متون مرتبط با آموزش ، چه داخلی و چه خارجی ، چه قدیم و چه جدید ، مقوله آموزش با سه ضلعیی تعریف می شود که رئوس آن : محتوی آموزش ، آموزش دهنده و یادگیرنده می باشند . البته در مباحث جدیدتر آموزشی موارد دیگری مانند : فضای مجازی ، تکنولژی آموزشی و مواردی از این دست نیز ذکر می شوند که به زعم نگارندگان در ذیل همان سه راس قرار می گیرند . در دو مورد اول در دنیا و در کشور ما سخن بسیار رفته است که از محدوده بحث ما خارج هستند . موضوع مورد نظر ما یادگیرنده ، آن هم از نوع معماری است که از جنس دانشجوی دانشگاه باشد . اهمیت موضوع از آنجاست که در سنواتی که آموزش معماری در ایران بصورت آکادمیک انجام می شود در خصوص محتوی و استاد معماری اظهار نظرات متعددی صورت گرفته و تاثیر تاثر آنها در آموزش معماری و حرفه معلمی بسط و بحث شده است ولی به موضوع ما ، یعنی یادگیرنده معماری ، تفقد کمتری شده است . هدف ما مشخص سازی اهمیت این موضوع برای بیرون آمدن از شرایطی است که آموزش معماری ما با آن روبروست و محور های همایش نیز به آنها تاکید کرده اند . مطمئنا دلایل هر عارضه ای ریشه در عوامل متعدد دارند بویژه در رشته ای مانند معماری که در بستری از انسجام ، خود را تعریف می کند . عواملی مانند : روابط اجتماعی ، اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی که همه و همه شخصیت دانشجوی معماری ما را شکل میدهند که از حوزه بحث ما خارج و نیازمند پژوهش های تخصصی میان رشته ای زیادی هستند . این نوشتار تنها به چیستی رابطه یادگیری و یادگیرنده یعنی دانشجوی معماری می پردازد . ما ابتدا به بیان پیشینه موضوع در آموزش و آموزش آکادمیک معماری پرداخته سپس به تبیین کلید واژه های موضوع خود میپردازیم و در ادامه با بیان یکی از نظریه های رایج و معتبر در سنجش فاکتورهای شخصیت و معرفی آن ( طرح 5 عاملی نئو ) ، با انجام کاری آماری توسط نرم افزار spss داده های جمع آوری شده از دانشجویان معماری مقطع کارشناسی دانشگاه کاشان را که از طریق انجام پرسشنامه های همین نظریه انجام شده است ، تحلیل خواهیم نمود . تعداد پرسشنامه های قابل استناد 78 عدد بود که از سه دوره ورودی رشته جمع آوری شد که حداقل درس کارگاه طرح معماری یک را گذرانده باشند . یافته های این موضوع در پاسخ پرسش های زیر خواهد بود :
آیا بین ویژگی شخصیتی یادگیرنده معماری ( دانشجوی معماری دانشگاه کاشان ) و موفقیت تحصیلی او ( به عنوان نمودی قابل سنجش از یادگیری معماری و با آن تعریفی که ما فرض کرده ایم ) ارتباطی هست ؟ بلی ، بین بعضی از مولفه های آزمون و موفقیت تحصیلی دانشجویان به شدت ارتباط هست .
کلید واژه ها: ویژگی شخصیتی ، دانشجوی معماری ، موفقیت تحصیلی ، طرح 5 عاملی نئو