خودرو و مسکن ایرانی

نویسندگانمحمد رضا حاتمیان
همایشهمایش ملی مسکن ایرانی
تاریخ برگزاری همایش۹۰/۷/۲۷
محل برگزاری همایششیراز
ارائه به نام دانشگاهکاشان
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشملی

چکیده مقاله

اولین خودرو در سال 1886 توسط کارل بنز به دنیا معرفی شد . با گذشت مدت کوتاهی از تولد این محصول صنعتی تاثیرات قابل ملاحظه ای در روند زندگی امروزی بشر بوجود آمد . در میان تمام محصولاتی که در پیامد عصر صنعت وارد زندگی انسان شد خودرو بیشترین نفوذ را در تارو پود زندگی بشر امروزی داشت . اولین و مهمترین اهداف این کوچولوی تازه پا به عرصه دنیا گذاشته معماری و شهرسازی بود . کم کم تمامی فعالیتهای مرتبط با معماری و شهرسازی مانند : برنامه ریزی شهری ، شهرسازی ، طراحی شهری و معماری با زیر شاخه های خود بشدت از ورود این محصول در زندگی امروزی بشر متاثر شدند . حمل و نقل شهری خود تبدیل به یک فعالیت تخصصی شد تا به جلوه های مختلف این پدیده بپردازد . تاریخ ورود خودرو به ایران به عهد ناصری برمیگردد . در زمانی که هنوز جامعه ایران بشدت سنتی بود . در غرب تغییر و تحولات در زیر ساختهای فرهنگی منجر به ورود محصولات صنعتی به زندگی مردم شد در حالی که خودرو بشدت با خصوصیات اجتماعی کشور ما بیگانه بود . وابستگی زندگی امروزی ما به خودرو آن را به جزئی جدایی ناپذیر زندگی ما تبدیل کرده است .  به شکلی که در دور افتاده ترین روستاهای کشور نیز بدون آن زندگی امکان ناپذیر شده است . ورود این موجود به زندگی شهری و روستایی ما از تاثیرات آن در بافت شروع شده است که هنوز هم بافتهای تاریخی ما با آن دست به گریبان هستند . اما تعامل و تقابل خودرو با مسکن ایرانی بالاخص الگوی انتظام فضایی حیاط مرکزی هدف اصلی این مقاله است . جدای از تاثیرات غیر فیزیکی این محصول صنعتی که خود نیاز به پژوهشهای متعدد دارد ، در این نوشتار عوامل فیزیکی ورود خودرو به مسکن ایرانی و کیفیات فضایی آن بررسی خواهد شد . با روش بررسی عوامل فیزیکی به تاثیرات خودرو در کیفیات فضایی مسکن ایرانی خواهیم رسید . در پایان به جمع بندی موضوع می پردازیم که همانا رسیدن به لیست این تاثیرات است .

کلید واژه ها: خودرو ، مسکن ایرانی ، الگوی انتظام فضایی حیاط مرکزی ، عوامل فیزیکی