بررسی تأثیر آسایش بصری سامانه های سایبان در جبهة جنوبی کلاس‌های درس مدارس تهران

نویسندگانمحمدرضا حاتمیان,فاطمه حسین پور,مجید سبز پوشانی
نشریهفصلنامه توسعه پایدار شهری
ضریب تاثیر (IF)ثبت نشده
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشارdate-error
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهIranMedex ,ISC

چکیده مقاله

در این تحقیق ، تأثیر طاقچه نوری، لوور افقی و ترکیب آنها و تغییر پارامترهای طراحی آن‌ها در طراحی بازشوهای جبهه جنوبی مدارس، با تمرکز بر نمونه مورد مطالعه در تهران، مورد بررسی قرار گرفته است. و به اهمیت سامانه‌های سایبان در بهبود نور روز و افزایش آسایش بصری در کلاس درس پرداخته شده است. در این مطالعه، 578 مدل سامانه سایبان، شامل لوورهای افقی و طاقچه‌های نوری، با پارامترهایی چون عمق، زاویه سایبان‌ها، تعداد پره‌ها و فاصله بین آن‌ها مورد تحلیل قرار گرفته و سایر پارامترها ثابت باقی مانده‌اند .معیارهای ارزیابی برای روشنایی شامل شاخص‌های UDI، ASE و sDG است. و پس از بررسی این سه شاخص DGP هر مدل منتخب بررسی شد تا میزان خیرگی هر مدل سایبان نیز مشخص شود. در این مطالعه از نرم‌افزار راینو و پلاگین گرس‌هاپر برای تغییرات هندسی در سایبان‌ها استفاده شد. شبیه‌سازی نور روز با استفاده از نرم‌افزارهای Radiance، با پلاگین‌های لیدی باگ و هانی‌بی در محیط گرس‌هاپر انجام شد. تمامی سایبان‌های مورد مطالعه باعث بهبود sDG شدند اما در این بین بیشترین بهبود در ترکیب طاقچه‌های نوری با لوور‌های افقی دیده می‌شود. افزایش زاویه سامانه‌های سایبان، آسایش بصری را افزایش می‌دهد. با این حال، با افزایش همزمان عمق و زاویه سامانه‌‌های سایبان، نورروز مفید کاهش می‌یابد که منجر به کاهش آسایش بصری می‌شود. در بین این نوع سایبان نیز طاقچه نوری با عمق داخلی و خارجی 5/0 متر و تعداد لوور افقی 2 با عمق 0.3 متر عملکرد بهتری را دارا می‌باشد.

tags: لوورهای افقی، قفسه‌های نوری، آسایش بصری، نور مفید طبیعی، تهران