جایگاه و ویژگی های درس طرح معماری یک دانشگاه کاشان(مقطع کارشناسی) و اهمیت تفاوت های فردی سینوی یادگیرنده در آن

نویسندگانمحمد رضا حاتمیان، سید حسین معینی
نشریهصفه
شماره مجلد۸۰
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشاربهار ۱۳۹۷
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران

چکیده مقاله

یادگیری طراحی معماری، در ادوار تاریخی به شکل های مختلف انجام می گرفته است که در حال حاضر با یادگیری به صورت دانشگاهی انجام می شود. بسیاری از صاحب نظران و خبرگان معماری، نقش محوری ای برای دروس طراحی در دوره آموزش معماری قائل شده اند. درس طرح معماری یک مقطع کارشناسی از آن جهت که اولین تجربه یادگیرندگان طراحی است دارای اهمیت ویژه ای است. از آنجا که آموزش این درس به صورت نفر به نفر است و انجام فعل طراحی توسط هر یادگیرنده به منزله یادگیری طراحی در نظر گرفته می شود، تفاوت های یادگیرندگان در آن اهمیت می یابد. هدف این نوشتار، بررسی اهمیت و جایگاه تفاوت های فردی فراگیران در درس کارگاه طرح معماری یک مقطع کارشناسی در دانشگاه کاشان از یک طرف و بازخوانی مقوله ای از تفاوت های فردی با عنوان مزاج و سنجش تأثیر آن در این درس از طرف دیگر می باشد.جهت جلوگیری از اطاله کلام در این نوشتار از این درس با عنوان درس طرح یک استفاده شده است. برای فهمیدن اهمیت تفاوت های فردی در درس طرح یک ابتدا جایگاه این درس در سرفصل مصوب دوره تحلیل شده و از طرف دیگر در یک نمونه موردی یعنی دانشگاه کاشان کنکاش شده است. در پایان بررسی تأثیر تفاوت های مزاجی، به کمک تحلیل داده های آماری مبتنی بر مشاهده عملکرد یادگیری دانشجویان این درس در دانشگاه کاشان انجام شده است. کلیه این تحلیل ها مبتنی بر نظرات انجام فعل طراحی در زمینه علم طراحی پژوهی انجام شده است. پژوهش انجام شده ما را به این نتیجه رساند که درس طرح یک در دوره کارشناسی معماری دارای جایگاه ویژه ای است. این جایگاه از یک طرف به دلیل اهمیت توجه به ویژگی های فراگیران طراحی در این درس است و از طرف دیگر محل مناسبی برای انجام پژوهش هایی میان تفاوت های یادگیرندگان و ارتباط آن با عملکرد آنها در یادگیری طراحی است. اهمیت تفاوت های فردی یادگیرندگان این درس از منظری تازه با بازخوانی تفاوت های مزاجی دانشجویان بررسی شد. مشخص گردید مزاج فراگیران طراحی در عملکرد آنها در یادگیری طراحی تأثیرگذار است. بدین ترتیب که گرمی و تری مزاج دانشجویان عملکرد بهتری را در یادگیری طراحی نسبت به سردی و خشکی نشان می دهد.

tags: دوره کارشناسی معماری، درس کارگاه طرح معماری یک(دانشگاه کاشان)، فعل طراحی، تفاوت های فردی یادگیرنده