Authors | حسین حیدری,عباس شاه علی رامشه |
---|---|
Journal | ادیان و عرفان |
Page number | ۲۳ |
Volume number | ۵۲ |
Paper Type | Full Paper |
Published At | ۱۳۹۸/۰۵/۱۵ |
Journal Grade | Scientific - research |
Journal Type | Electronic |
Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
Journal Index | ISC |
Abstract
حکیم سنایی غزنوی (ف 536 ه.ق)، شاعر دورانساز ادبیات عرفانی فارسی، در تدوین نظام اخلاقی ـ عرفانی خود و در تبیین هفت گناه کبیرۀ اخلاقیِ «آز، شهوت، خشم، کِبر، رشک، بخل و کینه»، هم از میراث فرهنگ اسلامی و هم میراث مزداپرستی باستان بهره میگیرد. وی با رویکردی تحذیری و بنا بر ذهنیت قرآنی خود، از این هفت خوی بهیمی بهعنوانِ «هفت درِ دوزخ» و بنا بر گرایش همدلانه به فرهنگ اساطیری ایران باستان، از این خویها بهعنوانِ «دیو» یاد میکند. از فحوای کلام سنایی چنین برمیآید که ظاهراً نخستینبار زرتشت، پیامبر مزداپرستی، به این هفت خوی بهیمی اشاره کرده است و بعدها این هفت خوی بهعنوانِ «هفت درِ دوزخ» به آثار عارفان مسلمان راه یافته است. نویسندگان در این نوشتار کوشیدهاند که با یک نگاه تطبیقی به اشعار سنایی در حوزۀ گناهان کبیرۀ اخلاقی، این اشعار را تحلیل کنند و وجوه اشتراک این هفت گناه کبیرۀ اخلاقی را با ماهیت و کارکردِ دیوها در اوستا و دیگر منابع مزدایی نشان دهند. افزون بر این نگارندگان با گزارش صُوَر تمثلی این هفت گناه کبیرۀ اخلاقی در حدیقه الحقیقه و دیوان سنایی، خاستگاه اساطیری، روایی و بلاغی و حکمی آنها را نشان دادهاند. «تکرار و توالی این هفت خوی بهیمی»، «دیوبودن این خویها»، «آفریدگان و همکارانِ اهریمن بودن این دیوها»، «در تن لانهداشتنِ این دیوها» و «دوزخیبودن متصفان به این خویها» همسویی اندیشۀ سنایی را با برخی از باورهای مزدایی نشان میدهد. افزون بر آن، فراتر از آموزههای قرآنی، تنفر سنایی از خرفستران و اعتقاد تلویحی به وجود استقلالی یا تلفیقی دیوان، بهجز ابلیس، جنیان و اهرمن، بر بنیاد نگاه همدلانه و آشکار به مزداپرستی نیز شایسته توجه است.
tags: حکیم سنایی گناهان کبیرۀ اخلاقی دیوها مزداپرستی