Authors | حسین حیدری |
---|---|
Journal | مجله دانشکده علوم انسانی دانشگاه سمنان (مطالعات فقه و حقوق اسلامی کنونی) 2008-7012 |
Page number | ۶۵ |
Volume number | ۶ |
IF | ثبت نشده |
Paper Type | Full Paper |
Published At | ۱۳۸۴/۰۸/۱۲ |
Journal Grade | Scientific - research |
Journal Type | Typographic |
Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
Journal Index | ISC |
Abstract
اندیشمندان مسلمان بر حسب میزان پایبندی به ظواهر آیات و روایات متفاوت و یا رهیافت اصولگرایانه در تفسیر کلام خداوند و همچنین بر حسب میزان اعتقاد به جبر یا اختیار آدمی، در باب عصمت انبیا مواضع مختلفی را برگزیدهاند. محدودهی اختلاف متکلمان و مفسران شامل عصمت پیامبران از گناهان عمدی یا سهوی ،قبل یا بعد از بعثت، و در حیطهی دریافت و ابلاغ وحی، و نیز اعمال فردی و اجتماعی بوده است. کمترین مراتب عصمت را مرجئه - از جمله کرامیه و ماتریدیه- قائل بودهاند و بیشترین مرتبه را متکلمان شیعه تبلیغ کردهاند. اشاعره و معتزله، در موقف بینابین ایستادهاند. این مقاله با بررسی سخنان جلال الدین محمد مولوی در این باب، و تطبیق آن با آرای فرق کلامی نتیجه میگیرد که نظرگاه مولوی در این زمینه نیز نه با اشاعره، بلکه با مرجئه همسویی بیشتری نشان میدهد.
tags: عصمت، مولوی، انبیاء ، قرآن، متکلمان، مرجئه، کرامیه