رابطه سبک های فرزند پروری گرم بودن و طرد کردن والدین با خلاقیت دانش اموزان با نقش میانجی گرگشودگی و صفات شخصیتی تاریک بر دانش آموزان پسر پایه پنجم و ششم ابتدایی شهر فارسان

Authorsمسعود کیانی,اصغر جعفری,سمیه اسدی فارسانی
Conference Titleنهمین همایش ملی تازه های روانشناسی مثبت
Holding Date of Conference۲۰۲۳-۰۳-۰۹ - ۲۰۲۳-۰۳-۱۰
Event Place1 - بندرعباس
Presented byدانشگاه هرمزگان
PresentationSPEECH
Conference LevelNational Conferences

Abstract

این پژوهش به دنبال رابطه گرم بودن و طرد کردن والدین با خلاقیت دانش آموزان با توجه به نقش میانجی گشودگی و صفات شخصیتی تاریک بر روی دانش آموزان ابتدایی پایه پنجم و ششم ابتدایی است هدف این پژوهش بررسی رابطه گرم بودن و طرد کردن والدین با خلاقیت دانش آموزان با توجه به نقش میانجی گر گشودگی و صفات شخصیتی تاریک بر روی دانش آموزان پسر پایه پنجم و ششم ابتدایی بوده است ابزار وروش اجرا :پژوهش از نوع توصیفی همبستگی است. جامعه اماری مورد هدف در این پژوهش شامل دانش آموزان ابتدایی مدارس – شهرستان فارسان در پایه پنجم و ششم در سال تحصیلی 1400 - 1401 بوده است. از این رو با توجه به هدف پژوهش و با در نظر گرفتن حجم جامعه اماری که تعداد بالای دانش آموزان با بهره گیری جدول مورگان تعداد 384 نفر از دانش آموزان با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای در نظر گرفته شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه سنجش خلاقیت دانش آموزان)کوپر 2002 (، پرسشنامه صفات شخصیتی تاریک)جانسون و وبستر 2010 ((پرسشنامه گشودگی )اکسو و اوزدیمر ، 2005 (و پرسشنامه گرم بودن و طرد والدین )روهنر 1991 (جهت آزمون فرضیات تحقیق از آزمون های آماری با استفاده از نرم افزارهای SPSS استفاده شد یافته ها :نشان داد که اطلاعات تحلیل ها که بین سبک های فرزند پروری رابطه مستقیم و معناداری در سطح الفای 5 / 0وجود داره که مقدار آماره t-value بزرگتر از 96 / 1 میباشد که نشان میدهد همبستگیهای مشاهده شده معنادار است. نتیجه :شیوه فرزند پروری درست باعث افزایش خلاقیت فرزندان و بیشتر شدن گشودگی و کمتر شدن صفات تاریک شخصیت میشود شایسته است که متخصصان تربیتی به عنوان پیش گیری اولیه به این امر توجه کنند تا با آموزش به والدین در جهت تربیت فرزندان موجب ازتقاء سطوح خلاقیت در افراد شود.

Paper URL

tags: گرم بودن والدین، طرد کردن والدین، خلاقیت، گشودگی، صفات شخصیتی تاریک