نویسندگان | مریم جلائی پیکانی |
---|---|
همایش | نهمین گردهمایی انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۱۴-۸-۲۷ |
محل برگزاری همایش | بجنورد |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | بین المللی |
چکیده مقاله
بررسی خطاهای قانونمند زبان آموزان از دیرباز ابزاری کارآمد جهت کشف ماهیت روند یادگیری و یاددهی زبان های خارجی در زبان شناسی کاربردی به شمار می رفته است. بنابراین ، پژوهش حاضر به بررسی و آسیب شناسی کاربرد فعل های فارسی در زبان بینابینی فارسی آموزانِ گویشور عربی آموزش دیده در کشورهای عربی در سطح های مختلف زبان آموزی بر اساس نظریه تحلیل تقابلی وتحلیل خطا پرداخته است. جامعه آماری مقاله، دربرگیرنده مدرّسان زبان فارسی و همچنین دانشجویان مشغول به تحصیل این رشته در کشورهای عربی (محیط غیر بومی) در سال تحصیلی 2013ـ2012 میلادی می باشد، که از بین آنها نمونه ای به حجم 25 استاد و دانشجو از کشورهای مصر، سوریه، عراق، عربستان سعودی، و لبنان مد نظر بوده است. عمده ترین یافته های پژوهش بیانگر این حقیقت است که تداخل میان زبانی یا انتقال منفی از زبان عربی (زبان مادری فارسی آموزان) به زبان فارسی، و همچنین تداخل درون زبانی فارسی از برجسته ترین عوامل ضعف کاربرد فعل فارسی توسط این طیف از فارسی آموزان است