نویسندگان | مریم جلائی پیکانی |
---|---|
نشریه | پژوهش نامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی |
ارائه به نام دانشگاه | دانشگاه کاشان |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۳۹۶ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
رویکرد کارکردگرا / نقش گرا (Functional Approach ) به عنوان یکی از رویکردهای فعال و اکتشافی در حوزه آموزش زبان، در پی آن است تا با راهکارهای پیشنهادی، توانش و در نتیجه کنش زبان آموزان را در هر چهار مهارت زبانی به موازات هم بهبود بخشد. این الگوی تدریس در آموزش بسیاری از زبان های زنده دنیا مورد استفاده قرار گرفته و میزان تأثیر آن ارزیابی شده است. عمده نتایج این ارزیابی ها از پویایی این الگوی آموزشی در بهبود کنش ارتباطی نمونه مورد آزمون حکایت دارد. کتاب 'نحو تعلیم اللغه العربیه وظیفیاً ' اثر 'داود عبده' نیز از جمله تألیف های نادر و پیشگام در زمینه آموزش زبان عربی با رویکرد نقش گرا است. از این رو ، در پژوهش حاضر به معرفی این کتاب و نیز بررسی و سپس نقد آن بر مبنای اصول رویکرد نقش گرا پرداخته ایم؛ به این منظور پس از مقدمه ای گذرا پیرامون مبانی آن ، نقاط قوت و ضعف این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است.
tags: زبان شناسی کاربردی، رویکرد کارکردگرا، آموزش زبان عربی، کنش زبانی، کتاب "نحو تعلیم اللغه العربیه وظیفیا"، داود عبده