معرفی و نقد کتاب ' نحو تعلیم اللغه العربیه وظیفیاً'

نویسندگانمریم جلائی پیکانی
نشریهپژوهش نامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
ارائه به نام دانشگاهدانشگاه کاشان
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۱۳۹۶
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهISC

چکیده مقاله

رویکرد کارکردگرا / نقش گرا (Functional Approach ) به عنوان یکی از رویکردهای فعال و اکتشافی در حوزه آموزش زبان، در پی آن است تا با راهکارهای پیشنهادی، توانش و در نتیجه کنش زبان آموزان را در هر چهار مهارت زبانی به موازات هم بهبود بخشد. این الگوی تدریس در آموزش بسیاری از زبان های زنده دنیا مورد استفاده قرار گرفته و میزان تأثیر آن ارزیابی شده است. عمده نتایج این ارزیابی ها از پویایی این الگوی آموزشی در بهبود کنش ارتباطی نمونه مورد آزمون حکایت دارد. کتاب 'نحو تعلیم اللغه العربیه وظیفیاً ' اثر 'داود عبده' نیز از جمله تألیف های نادر و پیشگام در زمینه آموزش زبان عربی با رویکرد نقش گرا است. از این رو ، در پژوهش حاضر به معرفی این کتاب و نیز بررسی و سپس نقد آن بر مبنای اصول رویکرد نقش گرا پرداخته ایم؛ به این منظور پس از مقدمه ای گذرا پیرامون مبانی آن ، نقاط قوت و ضعف این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است.

لینک ثابت مقاله

tags: زبان شناسی کاربردی، رویکرد کارکردگرا، آموزش زبان عربی، کنش زبانی، کتاب "نحو تعلیم اللغه العربیه وظیفیا"، داود عبده