تأثیر نرم افزار کیف الکترونیکی آریا (Aria book)در آموزش زبان عربی

نویسندگانمسلم سخنی نوش آبادی، مریم جلائی
نشریهلسان مبین
ارائه به نام دانشگاهدانشگاه کاشان
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۱۳۹۶
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهISC

چکیده مقاله

        یکی از نرم­افزارهایی که امروزه در آموزش زبان عربی مورد استفاده قرار می­گیرد، نرم­افزار آموزشی آریا­بوک است که چند سالی است در مدارس کاشان نیز توزیع می­شود. در این پژوهش سعی شده است تا تأثیر به­کارگیری این نرم­افزار بر پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان در درس عربی و تفاوت میان میزان پیشرفت تحصیلی آنان در مقایسه با روش­های سنّتی مورد بررسی قرار گیرد. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، شبه تجربی و مقایسه­ای ـ آزمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش­آموزان پسرانه پایه هشتم مدارس شهرستان کاشان (جمعاً 2139 دانش­آموز) است. پژوهش با تدریس مستقیم در 4 کلاس (جمعاً70 دانش­آموز) به صورت تصادفی در دو گروه گواه و آزمایش در طول یک نیم­سال تحصیلی (95-94) و در 15 جلسه انجام گرفته است. اطّلاعات جمع­آوری شده با استفاده از آزمون T و با ضریب اطمینان 95% در قالب پیش­آزمون و پس­آزمون تحلیل آماری شده است و به منظور سنجش دقیق­ترِ نتایج، نمرات مستمر آنها نیز مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. با توجّه به نتایجی که از تحلیل داده­ها با استفاده از نرم­افزار  spss به دست آمد؛ مشخص شد 1) در اثر استفاده از این نرم­افزار، تفاوت معنی­داری در پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان در پیش­آزمون و پس­آزمون ایجاد شده است. 2) استفاده از این نرم­افزار در فرایند یاددهی و یادگیری دارای تأثیر بیشتر و تفاوت معنادارتری نسبت به روش سنّتی بوده است.

لینک ثابت مقاله

متن کامل مقاله

tags: آموزش زبان عربی ، کیف الکترونیکی آریابوک، پیشرفت تحصیلی.