نویسندگان | مسلم سخنی نوش آبادی، مریم جلائی |
---|---|
نشریه | لسان مبین |
ارائه به نام دانشگاه | دانشگاه کاشان |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۳۹۶ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
یکی از نرمافزارهایی که امروزه در آموزش زبان عربی مورد استفاده قرار میگیرد، نرمافزار آموزشی آریابوک است که چند سالی است در مدارس کاشان نیز توزیع میشود. در این پژوهش سعی شده است تا تأثیر بهکارگیری این نرمافزار بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درس عربی و تفاوت میان میزان پیشرفت تحصیلی آنان در مقایسه با روشهای سنّتی مورد بررسی قرار گیرد. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، شبه تجربی و مقایسهای ـ آزمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسرانه پایه هشتم مدارس شهرستان کاشان (جمعاً 2139 دانشآموز) است. پژوهش با تدریس مستقیم در 4 کلاس (جمعاً70 دانشآموز) به صورت تصادفی در دو گروه گواه و آزمایش در طول یک نیمسال تحصیلی (95-94) و در 15 جلسه انجام گرفته است. اطّلاعات جمعآوری شده با استفاده از آزمون T و با ضریب اطمینان 95% در قالب پیشآزمون و پسآزمون تحلیل آماری شده است و به منظور سنجش دقیقترِ نتایج، نمرات مستمر آنها نیز مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. با توجّه به نتایجی که از تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار spss به دست آمد؛ مشخص شد 1) در اثر استفاده از این نرمافزار، تفاوت معنیداری در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در پیشآزمون و پسآزمون ایجاد شده است. 2) استفاده از این نرمافزار در فرایند یاددهی و یادگیری دارای تأثیر بیشتر و تفاوت معنادارتری نسبت به روش سنّتی بوده است.
tags: آموزش زبان عربی ، کیف الکترونیکی آریابوک، پیشرفت تحصیلی.