خوانش پذیری کتاب های عربی دوره اول متوسطه براساس تکنیک خوانایی کلوز

نویسندگانمریم جلائی، فرزانه براتی دهقی
نشریهمجله انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی
ارائه به نام دانشگاهدانشگاه کاشان
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۱۳۹۷
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهISC

چکیده مقاله

شاخص های خوانایی به تجزیه و تحلیل یک نوشته به منظور سنجش درجه خوانش پذیری آن می پردازد تا نقاط قوت و ضعف آن را مشخص کند. نظر به رویکرد جدید آموزش زبان عربی در مدارس ایران مبتنی بر استنباط و درک مطلب، این پژوهش به بررسی سطح خوانش پذیری کتابهای عربی متوسطه اول می پردازد. پژوهش از نوع تحلیل محتوا و با استفاده از تکنیک خوانایی کلوزاست. جامعه آماری پژوهش شامل 400 دانش آموز مشغول به تحصیل در پایه های هفتم و هشتم یکی از مدارس ناحیه 5 اصفهان است که آزمون کلوز بر نمونه ای متشکل از 200 دانش آموز از 6 کلاس انجام شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل نمرات حاصل از اجرای این آزمون با استفاده از دو روش آماری توصیفی و استنباطی نشان می دهد که محتوای هر سه کتاب عربی دوره اول متوسطه بر اساس شاخص مذکور در سطح آموزشی است؛ به عبارت واضح تر، برای درک و فهم این کتاب ها نیاز به آموزش معلم است.

 

 

لینک ثابت مقاله

متن کامل مقاله

tags: تحلیل محتوا، خوانش پذیری، کتاب های عربی دوره اول متوسطه، شاخص خوانایی کلوز.