نویسندگان | مریم جلائی، فرزانه براتی دهقی |
---|---|
نشریه | مجله انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی |
ارائه به نام دانشگاه | دانشگاه کاشان |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۳۹۷ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
شاخص های خوانایی به تجزیه و تحلیل یک نوشته به منظور سنجش درجه خوانش پذیری آن می پردازد تا نقاط قوت و ضعف آن را مشخص کند. نظر به رویکرد جدید آموزش زبان عربی در مدارس ایران مبتنی بر استنباط و درک مطلب، این پژوهش به بررسی سطح خوانش پذیری کتابهای عربی متوسطه اول می پردازد. پژوهش از نوع تحلیل محتوا و با استفاده از تکنیک خوانایی کلوزاست. جامعه آماری پژوهش شامل 400 دانش آموز مشغول به تحصیل در پایه های هفتم و هشتم یکی از مدارس ناحیه 5 اصفهان است که آزمون کلوز بر نمونه ای متشکل از 200 دانش آموز از 6 کلاس انجام شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل نمرات حاصل از اجرای این آزمون با استفاده از دو روش آماری توصیفی و استنباطی نشان می دهد که محتوای هر سه کتاب عربی دوره اول متوسطه بر اساس شاخص مذکور در سطح آموزشی است؛ به عبارت واضح تر، برای درک و فهم این کتاب ها نیاز به آموزش معلم است.
tags: تحلیل محتوا، خوانش پذیری، کتاب های عربی دوره اول متوسطه، شاخص خوانایی کلوز.