| نویسندگان | مریم جلائی، فرزانه براتی دهقی |
|---|---|
| نشریه | مجله انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی |
| ارائه به نام دانشگاه | دانشگاه کاشان |
| نوع مقاله | Full Paper |
| تاریخ انتشار | ۱۳۹۷ |
| رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
| نوع نشریه | چاپی |
| کشور محل چاپ | ایران |
| نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
شاخص های خوانایی به تجزیه و تحلیل یک نوشته به منظور سنجش درجه خوانش پذیری آن می پردازد تا نقاط قوت و ضعف آن را مشخص کند. نظر به رویکرد جدید آموزش زبان عربی در مدارس ایران مبتنی بر استنباط و درک مطلب، این پژوهش به بررسی سطح خوانش پذیری کتابهای عربی متوسطه اول می پردازد. پژوهش از نوع تحلیل محتوا و با استفاده از تکنیک خوانایی کلوزاست. جامعه آماری پژوهش شامل 400 دانش آموز مشغول به تحصیل در پایه های هفتم و هشتم یکی از مدارس ناحیه 5 اصفهان است که آزمون کلوز بر نمونه ای متشکل از 200 دانش آموز از 6 کلاس انجام شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل نمرات حاصل از اجرای این آزمون با استفاده از دو روش آماری توصیفی و استنباطی نشان می دهد که محتوای هر سه کتاب عربی دوره اول متوسطه بر اساس شاخص مذکور در سطح آموزشی است؛ به عبارت واضح تر، برای درک و فهم این کتاب ها نیاز به آموزش معلم است.
متن کامل مقاله
لینک دانلود فایل