نویسندگان | محمد مشهدی,فاطمه اسکندری,عباس رجبی گوندره |
---|---|
همایش | ششمین همایش بین المللی ادیان توحیدی |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۱۵-۲-۵ |
محل برگزاری همایش | اصفهان |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | بین المللی |
چکیده مقاله
اصل اشه یا راستی چه مصادیقی دارد و این مصادیق با مطلوب های اخلاقی و روانشناختی چه تناسبی دارد؟ با نگاه به این کتاب مشاهده می شود که حتی در بخش هایی از آن مانند وندیداد که آیین گرایی آن مورد نقد است مطالب مهمی درباره اخلاق و زندگی سالم به چشم می خورد. برای اینکه به سوالات مطرح شده پاسخ دهیم ابتدا به مطلوب های ذاتی روانشناختی و اخلاقی اشاره و آنگاه در اوستا به دنبال ویژگی هایی برای انسان سالم و مطلوب می گردیم. دین زرتشت به رغم بسیاری از ادیان منفی نگر به جهان و زندگی این جهانی نگاه مثبت دارد. بر این اساس یکی از تعلیمات کلیدی اوستا آبادانی جهان و آرامش بخشی انسان است. بر مبنای این توصیه انسان سالم انسانی است که به کار و تولید و کشاورزی و دامپروری بپردازد و از مواهب این جهانی اعم از خانه، خانواده و دارایی و خوراک برخوردار باشد، بر این اساس برخورداری نه تنها یک ارزش بلکه اجتناب از مواهب دنیایی ضد ارزش است. در بعد اخلاقی اما انسان باید این برخورداری را در جهت شفقت به مردم به کار گرفته و با سخاوتمندی در اختیار دیگران قرار دهد. صداقت اعم از وفای به عهد و راستگویی، شجاعت و نفی خشونت و جنگ افروزی از دیگر ویژگی های انسان اشونی در اوستاست. جالب اینکه در اوستا عمل اخلاقی بر عمل آیینی ترجیح دارد. اینکه چرا در دین زرتشت به لوازم سلامت روانی و اخلاقی توجه می شود به دو نکته اساسی مربوط است یکی توجه به راستی به عنوان اصل اساسی در هستی و زندگی انسانی و دوم اهمیت به زندگی و حیات و قداست جهان طبیعی است.