تدوین و روان سنجی ابزارنگرش به مرگ و بررسی ارتباط آن با اهدای اعضای بدن پس از مرگ مغزی

نویسندگانفرزاد عباسی، محمد گنجی، سیدکمال الدین موسوی
نشریهدوماهنامه فیض
شماره صفحات۱۰۰-۱۰۸
شماره سریال۱
شماره مجلد۲۴
نوع مقالهOriginal Research
تاریخ انتشارفروردین و اردیبهشت ۱۳۹۹
رتبه نشریهISI
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران

چکیده مقاله

سابقه و هدف: در جامعه مدرن با بازاندیشی روزافزون، مرگ به صورت یک امر فنی درآمده است؛ تعیین کیفیت آن در اختیار حرفه پزشکی قرار دارد و در این راستا تعریف جدیدی از مرگ با نام مرگ مغزی و امکان پیوند اعضا مطرح شده است. از این رو هدف نوشتار حاضر، بررسی نگرش به مرگ و ارتباط آن با اهدای عضو می باشد.
مواد و رو شها: این مطالعه توصیفی - مقطعی، تعداد 475 نفر از افراد بالای 20 سال کاشان را در شهریور 1398 با روش نمونه گیری تصادفی متناسب با جمعیت بررسی کرده است. ابزار پژوهش، پرسشنامه محققساخته مبتنی بر نظریه مدرنیته متأخر گیدنز بوده است. تجزیه و تحلیل داده ها مبتنی بر همبستگی و طرح معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار ایموس و اس پی اس اس است.
نتایج: در میان ابعاد پنجگانه نگرش به مرگ، نگرش طبیعی با شاخصه های پذیرش مرگ به عنوان اتمام حیات و واقعیتی اجتناب ناپذیر 3 از 5) را داشت و / درنتیجه بازاندیشی، مر گآگاهی، پیشرفت های پزشکی و اعتماد به متخصصان این حوزه، بالاترین میانگین به اهدا بود. شاخص های برازش مطلق (β=0/33 ،P<0/ و علمی ( 001 (β=0/35 ،P<0/ مهم ترین تبیینکننده دو بعد نگرش دینی (001=0/03) بیانگر این است که داده های جمع آوری شده به خوبی، مدل (PRATIO =0/ و مقتصد ( 58 (CFI=0/ تطبیقی ( 92 ،(  EAمفهومی را مورد حمایت قرار دادند.
نتیجه گیری: ابزارهای طراح یشده از اعتبار و پایایی مطلوبی برخوردار بود و تحلیل ساختاری نیز نشان داد که اهدای عضو، مستلزمپذیرش مرگ و نوعی اعتماد بوده، در صورت انکار مرگ با دو مضمون ترس و اجتناب، فرد نمی تواند پذیرای اهدای عضو باشد.

متن کامل مقاله