تحولات معنایی عشق و رویه های کنش عاشقانه در بستر تجربه ارتباطی آنلاین

نویسندگانمحمد گنجی، سیدکمال الدین موسوی، مرتضی واحدیان
نشریهنشریه علمی پژوهشی جامعه شناسی کاربردی
ارائه به نام دانشگاهدانشگاه کاشان
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشارنمایه شده در ۱۴۰۰/۶/۲۸
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهISC

چکیده مقاله

زمینه و هدف: عشق شامل طیف گسترده ای از عواطف نظیر اشتیاق، صمیمیت، همراهی و به هم پیوستن است که در ساحت های گوناگون تجلی می یابد. با ظهور اینترنت، عشق و روابط رومانتیک در این فضا نیز به تدریج میان افراد شکل گرفت و عشق آنلاین به مثابه نوعی از تجربه غیر حضوری از عشق است که با وساطت شبکه های اجتماعی پدیدآمده است. هدف این مقاله  درک تحولات معنایی عشق و رویه های کنش عاشقانه در بستر تجربه ارتباطی آنلاین در شبکه های اجتماعی است.

روش: فرآیند روش شناختی این پژوهش براساس تحلیل پدیدارشناختی بوده و در تحلیل داده ها از فرآیند 7مرحله ای کولایزی برای کمک به استخراج ، سازماندهی و تجزیه و تحلیل روایت ها و عبارات معنایی حاصل از مصاحبه استفاده شده است. نمونه این پژوهش شامل 19 مصاحبه است که اعضای نمونه بر اساس منطق حداکثر تنوع و مبتنی بر هدف پژوهش اتخاب شده اند و مصاحبه ها با استفاده از تکنیک مصاحبه عمیق و نیمه­ساختار یافته انجام شده است.

 یافته ها: نتیجه نهایی حاصل از استفاده از استراتژی کولایزی در پدیدارشناسی توصیفی، استخراج توصیف جامعی در مورد پدیده مربوط به تجربه افراد از عشق در فضاهای آنلاین بود. بر مبنای انجام کلیه ی گام های پژوهشی در فرآیند کدگذاری داده ها، 13 خوشه در 4 تم قرار گرفته اند که به طور کامل پدیده مدنظر پژوهش را توصیف می کنند.

 نتیجه گیری: تم نخست این پژوهش نشان می دهد که عشق ساحت گسترده ای ازمعانی و تفاسیر  نظیر همزیستی،  همراهی و تبادل برابر گونۀ عواطف را در برمی گیرد. تم دوم نشانگر این است که لایه های ادراکی کنشگران نسبت به برقراری روابط عاشقانه و امکان های آنها در تجربه این روابط و خود عرصه تجربه عشق با قرارگیری افراد در فضاهای آنلاین دچار تحول شده است. تحولاتی همچون تصنعی شدن عواطف،سیالیت یافتن روابط، افزایش میل افراد به رویکرد تعویض رابطه به جای رویکرد مبتنی بر ترمیم و بازسازی و همچنین تعدیل شرم های اجتماعی و فروریزی تابوهای جمعی شده است. تم سوم؛ توصیف گر اشکال کنشگری در ساحت رابطه عاشقانه مجازی است و خوشه های درون این تم حائز این نکته اند که برخی افراد در شکلی فعالانه خود سعی در ساخت رابطه دارند و برخی جهت گیری مبتنی بر انتظار دارند و در واقع به گونه ای منفعلانه منتظر دریافت پیشنهاد از سوی دیگران هستند و درنهایت تم چهارم و خوشه های درونی آن رویه های رفتاری افراد در لحظه شروع، امتداد و اتمام رابطه را نشان می دهند.

 

واژگان کلیدی

عشق، عشق آنلاین، استراتژی کولایزی، پدیدارشناسی توصیفی