نویسندگان | نرگس نیکخواه قمصری,فاطمه منصوریان راوندی |
---|---|
همایش | دومین کنفرانس ملی جامعه شناسی و علوم اجتماعی |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۱۵-۱-۱۵ |
محل برگزاری همایش | تهران |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | ملی |
چکیده مقاله
با توجه به رشد و گسترش تکنولوژی های ارتباطی و نقش آنها در فشردگی زمان و مکان، پرسش اصلی در نوشتار حاضر آن است که، اینترنت به عنوان رسانه ای جدید با ماهیتی متفاوت از رسانه های پیش ازخود؛ چه تاثیرات بالقوه و بالفعلی در امر تکوین و بازسازی هویت اجتماعی کاربران اینترنت اعم از زن و مرد برجای می گذارد؟ این پژوهش به منظور یافتن پاسخی مناسب به سوال مذکور با ابتناء به نظر هابرماس در خصوص حوزه عمومی و کنش ارتباطی و استفاده از روش پیمایش؛ یافته های حاصل از 483 پرسشنامه را که با شیوه ی نمونه گیری سهمیه ای میان زنان و مردان 51 تا 31 ساله شهر کاشان توزیع شده، بررسی نموده است. نتایج حاصل از آزمون های آماری حکایت از آن دارد که بین میزان و سابقه استفاده از اینترنت و هویت اجتماعی تفاوت معنادار وجود دارد. همچنین یافته ها بیانگر تفاوت معنادار بین محیط های تعاملی اینترنت)پست الکترونیک،وبلاگ،محیط های خبری و چت( و هویت اجتماعی زنان و مردان است. به همان سان،کاربران اینترنت بر حسب نوع استفاده ای که از اینترنت دارند اعم از جستجوهای علمی تحقیقاتی، سرگرمی، خرید آن لاین و ... هویت اجتماعی قوی یا ضعیف داشته اند. نتایج حاصل از تحلیل - رگرسیون نیز حاکی از آن بودکه 88 درصد از تغییرات در هویت اجتماعی توسط حضور در فضای مجازی و محیط های تعاملی موجود در آن است.