نویسندگان | محمد گنجی,نرگس نیکخواه قمصری,سمانه فروغی |
---|---|
نشریه | مطالعات میان رشته ای ارتباطات و رسانه |
شماره صفحات | ۵۱ |
شماره مجلد | ۲ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۳۹۸/۱۲/۱۲ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
یکی از عواملی که تصورات مخاطبان، بهویژه کودکان، را از مفهوم کودک و دوران کودکی شکل میدهد، تماشای فیلمهای انیمیشن است. این نوع فیلم، دیدگا هایی را دربارهی وضعیت جسمانی، رفتاری، خانوادگی و زیستی کودکان به نمایش میگذارد. جهانبینیهای که دربارهی کودکان در آثار انیمیشن ارائه میشود تصادفی نبوده و منطبق با رمزگذاریهای خاصی صورت میپذیرد. هدف این پژوهش تحلیل نشانه شناختی الگوی بازنمایی کودک در انیمیشن است. بدین منظور با استفاده از روش نشانهشناسی، به بررسی انیمیشن «بچه های ساختمان گلها»که در سال1395-1394تولید و در 91 قسمت ده دقیقه ای از شبکه ی پویا پخششده، پرداختهایم و کلیه قسمتهای این مجموعه را برای این منظور، مشاهده و تحلیل کردهایم. نتایج پژوهش نشان میدهد که: در این مجموعه ، با نوعی بازنمایی توأم با «خوبنمایی» از کودک و دوران کودکی مواجهیم. شخصیت کودکان مجموعه، در جایگاه طبیعی سن خود بازنمایی نمیشوند، بلکه بزرگتر و بالغتر از سن زیستیشان نمایش دار میآیند. چنین الگویی از بازنمایی ، بهطورکلی ، در چهارچوب گفتمان «مدرن» جای میگیرد. ازاینرو ، مجموعه انیمیشن«بچههای ساختمان گلها» در صدد معرفی الگوی دوران کودکی با مؤلفههای گفتمان مدرن است.
tags: نشانه شناسی تصویر کودک، دوره کودکی، فیلم انیمیشن، گفتمان مدرن رسانه ای