بررسی ارتباط بین مبلمان شهری و افزایش فروش خرده فروشی¬ها (مورد مطالعه خیابان ملت شهرکرد)

نویسندگانرسول حیدری سورشجانی,حشمت الله صادقی نعل کنانی
همایشاولین همایش بین المللی اقتصاد شهری
تاریخ برگزاری همایش۲۰۱۶-۵-۱۹
محل برگزاری همایشتهراان
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشبین المللی

چکیده مقاله

بخش عمده¬ای از عناصر تشکیل دهنده سیمای هر شهر، مبلمان آن شهر است؛ اجزایی که گذشته از کاربرد¬های خاص خود به زیبایی و انتظام شهر نیز سامان می¬بخشند، مبلمان شهری شامل مجموعه متنوعی از عناصر و المان¬هایی است که در فضاهای عمومی شهر با هدف خدمات رسانی و آسایش و راحتی شهروندان نصب و جانمایی می¬شوند، طراحی مناسب و به کارگیری مبلمان شهری متناسب با محیط در بخش¬هایی از شهر که به آن¬ها فضاهای شهری می¬گوییم، فضاهایی همچون پارک¬ها، میادین، پیاده¬رو¬ها و مراکز تجاری که افراد بیشتری در این مکان¬ها وجود دارد، تأثیر زیادی در کیفیت زندگی شهری بر جای می¬گذارد و باعث سرزندگی بیشتر فضاهای شهری می¬شود. افزایش کیفیت مبلمان شهر باعث افزایش علاقه شهروندان به حضور در بخش تجاری شهر می¬شود که خود به طور مستقیم بر فروش و درآمد واحدهای خرده فروشی¬ مرکز شهر اثر دارد. در این تحقیق با روش توصیفی و تحلیلی به بررسی رابطه کیفیت و کمیت مبلمان های شهری بر رونق و فروش خرده فروشی های خیابان ملت شهرکرد پرداخته می شود. اطلاعات مورد نیاز با روش پیمایش میدانی و پرسشنامه جمع آوری گردید. از یافته¬های تحقیق کمبود بعضی از عناصر و مبلمان در سطح خیابان ملت هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی می¬باشد همچنین جانمایی نامناسب برخی از این عناصر در سطح خیابان ملت که باعث بی¬استفاده ماندن و یا ایجاد مزاحمت برای عناصر دیگر و مزاحمت برای رفت و آمد عابران می¬باشد. تحقیق حاضر نشان می¬دهد که خیابان ملت به عنوان مرکز تجاری شهر شهرکرد به خصوص مرکز بافت قدیم شهرکرد و با توجه به شلوغی و ازدحام جمعیت در این خیابان، نیازمند مبلمان شهری مناسب هم از نظر کمی و هم کیفی می¬باشد، هر چه امکانات و مبلمان مناسب¬تر و نصب مبلمان در جای مناسب باعث رضایت عابران و علاقه برای حضور بیشتر در خیابان ملت می¬شود و همچنین باعث افزایش فروش خرده فروش¬ها در مرکز شهر می¬شود.