پتانسیل‌سنجی پیاده‌روی معابر شهر کاشان با تأکید بر شاخص‌های کالبدی ـ فضایی

Authorsیونس غلامی,روح اله میرزایی محمد آبادی,مرضیه رادکیانی
Journalفصلنامه مطالعات جغرافیایی مناطق خشک
Page number۴۲
Volume number۹
Paper TypeFull Paper
Published At۱۳۹۷/۱۰/۱۸
Journal GradeScientific - research
Journal TypeElectronic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal IndexISC

Abstract

دوره ۹، شماره ۳۴ - ( دوره نهم، شماره سی و چهارم، زمستان ۱۳۹۷ ) جلد ۹ شماره ۳۴ صفحات ۴۲-۵۸ | برگشت به فهرست نسخه ها XML English Abstract Print Download citation: BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks Send citation to: Mendeley Zotero RefWorks gholami Y, mirzaii R, radkiani M. Potential measurement of pedestrian traffic in Kashan city with emphasis on urban planning indicators. Arid Regions Geographic Studies. 2018; 9 (34) :42-58 URL: http://journals.hsu.ac.ir/jarhs/article-1-1479-fa.html غلامی یونس، میرزایی روح الله، رادکیانی مرضیه. پتانسیل‌سنجی پیاده‌روی معابر شهر کاشان با تأکید بر شاخص‌های کالبدی ـ فضایی. مطالعات جغرافیایی مناطق خشک. ۱۳۹۷; ۹ (۳۴) :۴۲-۵۸ URL: http://journals.hsu.ac.ir/jarhs/article-۱-۱۴۷۹-fa.html پتانسیل‌سنجی پیاده‌روی معابر شهر کاشان با تأکید بر شاخص‌های کالبدی ـ فضایی دکتر یونس غلامی، دکتر روح الله میرزایی، خانم مرضیه رادکیانی دانشگاه کاشان ، yonesgholami@ymail.com چکیده: (۱ مشاهده) پیاده‌روی به‌عنوان فرم مناسب برای افراد با استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی و افراد بدون وسایل نقلیه در نظر گرفته می‌شود. ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺻﻨﻌﺘﻲ ﻣﻬم‌ترین ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺑﺮﺍﻱ جابه‌جایی انسان‌ها ﭘﺎﻫﺎﻱ آن‌ها ﻣﺤﺴﻮﺏ می‌شد ﻭ بیش‌ترین ﺍﻟﮕﻮﻱ ﺳﻔﺮ ﺣﺮﮐﺖ ﻋﺎﺑﺮ ﭘﻴﺎﺩﻩ ﺑﻮﺩ. ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺩﻟﻴﻞ، ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻣﺒﻨﺎﻱ ﻃﺮﺍﺣﻲ ﺷﻬﺮﻫﺎ ﻣﺤﺴﻮﺏ می‌شده ﻭ نیازهای ﺍﺻﻠﻲ ﻭﻱ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺣﺮﮐﺖ ﭘﻴﺎﺩﻩ ﺩﺭ ﺷﻬﺮ ﺟﺎﻧﻤﺎﻳﻲ می‌شدند. توجه جدی و عملی به سامان-دهی حرکت پیاده و پیاده‌راه‌ها به حدود نیم‌قرن پیش برمی‌گردد؛ به‌طوری‌که اولین گذرهای پیاده در دهه‌ی 1950 در کشورهای آلمان، هلند و دانمارک جهت بازسازی شهرهای آسیب‌دیده در طول جنگ دوم جهانی و نوسازی مراکز تاریخی شهرها با هدف جداسازی معابر پیاده و سواره احداث شد و تا سال 1996، گذرها و مناطق ویژه‌ی تردد پیاده و مزایای ایجاد پیاده‌راه‌ها منحصر به چند شهر اروپایی می‌شد. در پژوهش حاضر، پتانسیل‌سنجی پیاده‌روی معابر شهر کاشان با تأکید بر شاخص‌های برنامه‌ریزی شهری‌ موردبررسی قرار می‌گیرد. در این زمینه، مقاله‌ی حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی است. با استفاده از روش کتابخانه‌ای‌ به ‌دست ‌آمده است. در بخش تجزیه‌وتحلیل فضایی از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) استفاده‌ شد. یافته‌‌های تحقیق حاکی از آن است که شاخص سبزینگی با 076/0 و چگالی مسکونی با 082/0 در اولویت پایین و شاخص اتصال 453/0 و دسترسی به زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی با 215/0 در بالاترین میزان اولویت قرار گرفته است. ضریب ناسازگاری کم‌تر از 1/0 قرار گرفته که نشان از قابل‌قبول بودن نظرسنجی است. بر اساس رتبه‌بندی نظر کارشناسان، خیابان‌های ملا حبیب‌الله شریف، بلوار باهنر، خیابان دانش، خیابان ولی‌عصر، خیابان امام خمینی، خیابان نماز، خیابان اباذر، خیابان 22 بهمن، بالاترین رتبه را به دست آورده‌اند.

tags: اندیشه‌ی پیاده‌مداری، شاخص‌های قابلیت پیاده‌روی، روش‌های تصمیم‌گیری چندمعیاره، کاشان.