Authors | رضا روحانی,محمد عباسزاده جهرمی,معصومه مصلی نژاد |
---|---|
Journal | پژوهشهای ادب عرفانی |
Page number | ۶۹ |
Volume number | ۱۶ |
IF | ثبت نشده |
Paper Type | Full Paper |
Published At | ۱۴۰۱/۰۶/۳۱ |
Journal Grade | Scientific - research |
Journal Type | Electronic |
Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
Journal Index | ISC |
Abstract
فصل معاد یکی از بخشهای مهم مرصادالعباد است که با قرائت عرفانی یکی از آیات قرآن کریم آغاز میشود. نویسنده معاد را بازگشت نفوس انسانی به حضرت خداوندی میداند که با سفر صفوف چهارگانة ارواح و طی هفت مرحله اتفاق میافتد. نویسنده ساختار نظاممندی برای این سفر بیان کرده است؛ با توجه به این ساختار، پرسش پژوهشی مهم این است که آیا میتوان آن را با مراحل سفر قهرمان کمبل تطبیق داد. روش: این پژوهش از نوع توصیفی ـ کتابخانهای است و روش تحلیل در آن بدینگونه است که ابتدا ساختار بخش منظور استخراج، و سپس با بخشهای انطباقپذیر الگوی کمبل تحلیل و بررسی میشود. یافتهها و نتایج: بنابر یافتهها شرط شروع سیر استکمالی، جذبة الهی است. پس از شروع سفر، در بخش دوم، فرد مراحلی را میپیماید که کمبل آن را جادة آزمونها مینامد. به عقیدة نجمالدین رازی، در این بخش، فرد باید چهار مرحلة نفس امّاره، لوّامه، ملهمه و مطمئنه را طی کند تا به غایت سفر خویش برسد. فرد در پایان این سیر استکمالی، مقیم بهشت موعود، یعنی همان بارگاه صفات خداوندی میشود. نویسنده دو سرنوشت متفاوت برای سالکان تعیین کرده است. به عقیدة وی اگر فرد، جزو سالکان باشد، پس از بازگشت، مأمور به راهدانی و رهنمایی است. کسانی که بهشیوة مجذوبان سلوک کرده باشند، پس از بازگشت، مسئولیتی در قبال دیگران بر عهده نخواهد داشت. در کهنالگوی سفرِ قهرمان کمبل نیز به این دو سرانجام اشاره شده است.
tags: مرصاد العباد، نجمالدین رازی، سفر معاد، کهنالگوی سفر، قهرمان کمبل