نویسندگان | بشری گودرزی- روح الله صیادی نژاد- امیر حسین رسول نیا |
---|---|
نشریه | زن و فرهنگ |
شماره صفحات | ۴۵- ۳۳ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱/ ۱۰/ ۱۳۹۸ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
هدف این پژوهش بررسی سطوح توازی(آوایی،واژگانی ونحوی) و تاثیر آن در سروده های فدوی طوقان شاعر زن معاصر جهان عرب از فلسطین می باشد. وی یکی از شعرایی است که از پدیده توازی در سروده های خود استفاده کرده است .طرح تحقیق توصیفی –تحلیلی بود. با منابع کتا بخانه ای و مطالعات کیفی به بررسی توازی در سرودههای فدوی طوقان پرداخته شد. دستاورد تحقیق بیان گر آن است که در مبحث توازی، تکرار بیشترین اهمیت را دارد و یک عنصر ضروری در ایجاد موسیقی میباشد. فدوی طوقان از طریق به کار بردن این تکرار کلامی در سرودههایش زیبایی خاصی را ایجاد کرده است که یک خوانندهی آگاه با خواندن و شنیدن آنها میتواند از این سرودهها لذت ببرد. فدوی طوقان در اشعارش از توازی در سه سطح آوایی، واژگانی و نحوی بهره برده است و این پدیده با ایجاد تشابه در ساختار متن، برجستگی شعر او را به طور چشمگیری بیشتر کرده است. وی با استفاده از تکرارِ صداها، حروف، واژگان و ترکیبها علاوه بر برجستگی در سطح زبانی، سبب تأکید در سطح معنایی نیز شده است و این مطلب نشان میدهد که سازههای زبانی در انتقال مفاهیم اثر گذار میباشند. به نظر میرسد بسامد توازی در سطح آوایی بیشتر از سطوح واژگانی و نحوی است، چرا که در توازی واژگانی و نحوی، توازی آوایی نیز یافت میشود.