نویسندگان | روح الله صیادی نژاد- زهرا وکیلی - نسرین جعفری - محمد حسین فاضلی |
---|---|
نشریه | پژوهشنامه ادب غنایی |
شماره مجلد | ۳۶ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۰۱/ ۰۳/ ۱۴۰۰ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
گفتمان شعری، ساختار زبانی کاملی است که مادة خام آن را آواهای هماهنگ و منسجم با یکدیگر تشکیل میدهد و متنی بهوجود می آورد که دلالتها و معانی آن ناشی از حالتهای درونی شاعر است. متنبی شاعری است که در انتخاب آواها و الفاظ منسجم، سرآمدِ شاعران عصر و دورة خویش است. نگارندگان در این پژوهش با درپیشگرفتن روش توصیفی ـ تحلیلی انسجام آوایی الفراق متنبی بررسی کردهاند و به این سؤالات پاسخ دادهاند که متنبی در قصیدة باییه چه استراتژیهای زبانی در پیش میگیرد تا نوعی هارمونی و توازن ذهنی و معنوی در سرتاسر سروده ایجاد نماید؟ چرا متنبی در قصیدة الفراق از آواهای واضح، بهرة بیشتری میگیرد ؟ هدف متنبی از بکارگیری ساختهای نحوی مقارن در این سروده چیست؟ آنچه از این بررسی حاصل میشود این است که متنبی با رعایت تمام قواعد زبان عربی از تمامی ظرفیتهای جملات، واژگان، حروف، اصوات و آواها در ارتقای سطح معنایی و زیبایی سرودۀ خویش بهره برده است. سهولت تلفظ و خوشآهنگیِ صوتِ برخاسته از واژگان، متنی یکپارچه و منسجم را پدید آورده است. چینش آوایی و واژگانی درالفراق سرودة متنبی چنان ماهرانه به خدمت گرفته شده است که گواه بر چیرهدستی او در زبان عربی است.
tags: انسجام آوایی متنبی موسیقی زبانشناسی شعر عصر عباسی