نویسندگان | خسرو جانقربان، امیر حسین رسول نیا ، روح الله صیادی نژاد |
---|---|
نشریه | پژوهشنامه نهج البلاغه |
شماره صفحات | ۱۳۹-۱۶۲ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۴۰۱ |
رتبه نشریه | ISI |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
در یک فرایند گفتمانی، عوامل متعددی باید نقش خود را بهخوبی ایفا نماید تا ارتباط میان طرفین گفتمان شکل بگیرد و پس از آن اثرگذاری و اقناع مخاطب تحقق یابد. یکی از این عوامل، تعیین استراتژی و ابزارهای مختلف زبانی است که یک سخنور ماهر با شناخت آنها و آگاهی بر زمان و مکان و نحوه استفاده از آنها، بر نفوذ کلام خویش میافزاید. صلاحیت عملگرایانه سخنپرداز در تعیین شگردها و ابزارهای ویژه هر راهبردی تضمینکننده کنش اجرائی پیامگیر است. از جمله این استراتژیها، استراتژی توجیهی است. بر اساس این استراتژی، سخنگو در پی آن است تا با دستورالعملها، توصیهها و امر و نهیها، در رفتار مخاطب خویش تأثیر گذارد و او را وادار به انجام کاری نماید. این نوشتار بر آن است تا با در پیش گرفتن روش توصیفی- تحلیلی به بررسی استراتژی توجیهی در نامه امام علی (ع) به عثمانبنحنیف، کارگزار خود در بصره بپردازد. دستاورد پژوهش بیانگر آن است که امیرالمؤمنین علی علیهالسلام بهعنوان یک سخنور بینظیر در تاریخ سیاسی-اجتماعی اسلام، از طریق کاربست استراتژیهای متنوع گفتمان ازجمله استراتژی توجیهی، افکار مخاطب/مخاطبین را در عالم واقعی یا در دنیای ذهن به تحرک و پویایی واداشتهاست. تنوع در شگردهای توجیهی مثل افعال کنشی غیرمستقیم، جملات توبیخی، تنبیهی و استفهامیِ پیدرپی و هارمونی ناشی از واژگان و سجع، نقش بزرگی در فرایند اقناع مخاطب دارد. کاربست گفتکنشهای غیرمستقیم با بسامد بیشتر نشان از غلبه راهبرد احترام و پس از آن مکانیزم استفهام بیانگر به چالش کشیدن ذهن مخاطب جهت یافتن پاسخی منطقی و اقناع وی از طریق استدلال است. فراز ابتدائی نامه توبیخآمیز بوده ولی به دنبال آن تا پایاننامه صبغه ارشادآمیز به خود میگیرد.