مطالعه تطبیقی ابعاد مسئولیت فرمانده کشتی در برابر کالا برمبنای قانون اصلاح قانون دریایی مصوب ۱۳۹۱

نویسندگانقاسم شفیعی علویجه
نشریهپژوهش های ملل
ارائه به نام دانشگاهدانشگاه کاشان
شماره صفحات۳۵-۵۰
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۱۳۹۸-۰۷-۱۴
رتبه نشریهعلمی - ترویجی
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران

چکیده مقاله

چکیده

فرمانده کشتی بعنوان نماینده مالک کشتی و مالک بار و متصدی حمل‌ونقل، نسبت به محموله کشتی وظایف مختلفی دارد. چهره‌های مختلف این مسئولیت و گستردگی آن همواره محل چالش بوده است. هرچند در قانون دریایی 1343، به مسئولیت‌های متعدد فرمانده پرداخته ‌شده بود ولی نیازهای روزافزون و گستردگی ارتباطات در سال‌های اخیر، قانونگذار را بر آن داشت تا مسئولیت‌های جدیدی در ارتباط با فرمانده، شناسایی کرده و در قالب اصلاح برخی مقررات و تأسیس مقررات جدید، به این مهم بپردازد. در قانون اصلاح قانون دریایی، وظایف متعددی برای فرمانده در نظر گرفته ‌شده است. از جمله وظیفه فرمانده در قبال بار، کشتی، محیط‌زیست، سرنشینان و کارکنان و غیره بوده که در این جستار به وظایف و مسئولیت‌های فرمانده در قبال بار خواهیم پرداخت. محموله کشتی عنصر اصلی در حمل‌ونقل دریایی بوده و بدین خاطر به ‌سلامت رساندن آن، غایت هر سفر دریایی است؛ اما برای دستیابی به این غایت باید برخی لوازم آن نیز مدنظر قرار گیرد. فرمانده کشتی موظف است برخی این ملزومات را فراهم نموده تا اثبات نماید که وظایف خویش را انجام داده است. ترک هرکدام از این وظایف، مسئولیتی را بر ذمه فرمانده کشتی تحمیل نموده و او را در قبال زیان وارده مسئول جبران خواهد شناخت.

لینک ثابت مقاله