CV
QR


Majid Sabzpooshani

Majid Sabzpooshani

Associate Professor

College: Faculty of Mechanical Engineering

Department: Mechanical Engineering - Heat and Fluid

Degree: Ph.D

CV
QR
Majid Sabzpooshani

Associate Professor Majid Sabzpooshani

College: Faculty of Mechanical Engineering - Department: Mechanical Engineering - Heat and Fluid Degree: Ph.D |

بررسی تأثیر آسایش بصری سامانه های سایبان در جبهة جنوبی کلاس‌های درس مدارس تهران

Authorsمحمدرضا حاتمیان,فاطمه حسین پور,مجید سبز پوشانی
Journalفصلنامه توسعه پایدار شهری
Page number۱۰۵
Volume number۶
Paper TypeFull Paper
Published At1404/05/15
Journal GradeScientific - research
Journal TypeElectronic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal IndexIranMedex ,ISC

Abstract

در این تحقیق ، تأثیر طاقچه نوری، لوور افقی و ترکیب آنها و تغییر پارامترهای طراحی آن‌ها در طراحی بازشوهای جبهه جنوبی مدارس، با تمرکز بر نمونه مورد مطالعه در تهران، مورد بررسی قرار گرفته است. و به اهمیت سامانه‌های سایبان در بهبود نور روز و افزایش آسایش بصری در کلاس درس پرداخته شده است. در این مطالعه، 578 مدل سامانه سایبان، شامل لوورهای افقی و طاقچه‌های نوری، با پارامترهایی چون عمق، زاویه سایبان‌ها، تعداد پره‌ها و فاصله بین آن‌ها مورد تحلیل قرار گرفته و سایر پارامترها ثابت باقی مانده‌اند .معیارهای ارزیابی برای روشنایی شامل شاخص‌های UDI، ASE و sDG است. و پس از بررسی این سه شاخص DGP هر مدل منتخب بررسی شد تا میزان خیرگی هر مدل سایبان نیز مشخص شود. در این مطالعه از نرم‌افزار راینو و پلاگین گرس‌هاپر برای تغییرات هندسی در سایبان‌ها استفاده شد. شبیه‌سازی نور روز با استفاده از نرم‌افزارهای Radiance، با پلاگین‌های لیدی باگ و هانی‌بی در محیط گرس‌هاپر انجام شد. تمامی سایبان‌های مورد مطالعه باعث بهبود sDG شدند اما در این بین بیشترین بهبود در ترکیب طاقچه‌های نوری با لوور‌های افقی دیده می‌شود. افزایش زاویه سامانه‌های سایبان، آسایش بصری را افزایش می‌دهد. با این حال، با افزایش همزمان عمق و زاویه سامانه‌‌های سایبان، نورروز مفید کاهش می‌یابد که منجر به کاهش آسایش بصری می‌شود. در بین این نوع سایبان نیز طاقچه نوری با عمق داخلی و خارجی 5/0 متر و تعداد لوور افقی 2 با عمق 0.3 متر عملکرد بهتری را دارا می‌باشد.