نویسندگان | امیر قدیمی چرمهینی,حسین تحقیقی |
---|---|
همایش | نهمین کنگره ملی مهندسی عمران |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۱۶-۵-۱۰ |
محل برگزاری همایش | مشهد |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | ملی |
چکیده مقاله
¬¬¬امروزه با گسترش مساحت شهر¬ها، افزایش جمعیت وکمبود فضاهای در دسترس، نیاز به¬ شبکه¬های ارتباطی زیر¬زمینی¬ به صورت روز افزون افزایش پیدا کرده است. سازه¬های زیرزمینی شامل ¬تونل¬ها شهری(متروها)،¬ ایستگاه¬های مترو¬ و لوله¬های مدفون¬ جزء شریان¬های حیاتی محسوب می¬شوند و¬ از اهمیت ویژه¬ای برخوردار هستند¬ و تحلیل پایداری و مقاوم¬سازی آنها در مناطق لرزه¬خیز امری ضروری است. ¬مطالعات چندانی در خصوص¬ بررسی رفتار تونل¬ها درتقاطع با گسل¬ها انجام نشده¬ است و این یک نگرانی برای مهندسان طراح می¬باشد.¬ روباره¬ای¬که اغلب به صورت صاف در بالای تونل¬ها قرار دارد با¬ فعالیت گسل تغییر شکل داده ¬و ¬باعث ایجاد تنش¬های¬کششی و فشاری¬ در پوشش تونل شده و در بعضی مواقع به علت زیاد بودن این تنش¬ها و تغییر شکل¬ها احتمال وقوع¬ خسارات جانبی ¬در سازه¬های زیر¬زمینی و همچنین ¬در سازه¬های سطحی وجود دارد. در این تحقیق با توجه به موقعیت قرار¬گیری¬ تونل¬های دایره¬ای شکل به مقایسه و بررسی رفتار آنها در تقاطع با گسل معکوس¬¬ و بازتاب تاثیرات آن بر خاک روباره تونل ¬بر مبنای¬ مطالعات¬آزمایشگاهی و¬ نتایج ¬عددی ¬پرداخته شده است¬.