نویسندگان | فروغ یگانه کیوانی,حسین تحقیقی,احمد روشنائی |
---|---|
همایش | نهمین کنگره ملی مهندسی عمران |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۱۶-۵-۱۰ |
محل برگزاری همایش | مشهد |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | ملی |
چکیده مقاله
کشور ایران به دلیل قرارگرفتن درکمربند لرزه خیز آلپ – هیمالیا همه ساله با زلزله¬های زیادی در نقاط مختلف مواجهاست. درهنگام وقوع زلزله، پلها در امور حمل و نقل اهمیت ویژه¬ای پیدا میکنند. با توجه به اهمیت بالای این نوع سازهها پیشبینی عکسالعمل و عملکرد پلها تحت نیروی زلزله از اهمیت ویژهای برخوردار است. در سالهای اخیر موضوع پاسخ دینامیکی پلهای ترکهای بسیار مورد توجه قرارگرفتهاست.کابل¬ها وظیفه انتقال بارها از عرشه به برج¬ها را بهعهده دارند و ذاتا دارای رفتار غیرخطی هندسی می¬باشند. پاسخ لرزهای پلهای کابلی ترکه¬ای به صورت قابل ملاحظهای به روش تحلیل خطی و یا غیرخطی بستگی دارد. در پژوهش¬های انجام شده، عموما برای مدلسازی رفتار غیرخطی هندسی کابلها از مدول الاستیسیته معادل استفاده شدهاست. در این مقاله به بررسی و مدلسازی پل کابلی ترکه¬ای کوینسی (Quincy Bay) پرداخته می¬شود. در این راستا، ابتدا پل مذکور یکبار با در نظر گرفتن مدول الاستیسیته معادل و بار دیگر با لحاظ نمودن مدول الاستیسیته واقعی کابل¬ها مدل می¬شود. سپس، مدل¬ها تحت اثر رکوردهای حوزه نزدیک زلزلههای نورتریج، کوبه و لوماپریتا در نرمافزار Csi bridge به دو روش استاتیکی غیرخطی (pushover) و تاریخچه زمانی تحلیل میشوند. و نتایج حاصل از تحلیل با یکدیگر مقایسه میگردد.