نویسندگان | احمد روشنائی,حسین تحقیقی |
---|---|
همایش | دومین کنفرانس بین المللی ژئوتکنیک و مهندسی لرزه ای |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۱۵-۹-۷ |
محل برگزاری همایش | تبریز |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | بین المللی |
چکیده مقاله
پل¬ها به¬ عنوان یک سازه خاص و شاهرگ حیاتی هر کشور در امور مربوط به حمل و نقل بویژه در هنگام زلزله و بعد از آن برای دسترسی به بیمارستان¬ها ، ایستگاه¬های آتش نشانی و سایر خدمات بحران مورد استفاده قرار می¬گیرند. تعدد گسل های فعال در نزدیکی بسیاری از شهرهای ایران و احتمال وقوع زلزله های مخرب بویژه تخریب بسیاری از پل¬ها بعد از زلزله¬های گذشته بر اهمیت طراحی لرزه¬ای مناسب پل¬ها تاکید می¬کند. ابعاد بزرگ، کابل¬های انعطاف پذیر و سختی خمشی نسبتا پایین در عرشه پل¬های کابلی ترکه¬ای باعث بروز رفتار متفاوت آن¬ها با سایر سازهها میشود. کابل¬ها وظیفه انتقال بارها از عرشه به برج¬ها را بعهده دارند و ذاتا دارای رفتار غیر خطی هندسی می¬باشند. در این مقاله پل کابلی هشتم اهواز بصورت سه بعدی مدل¬سازی و به دو روش استاتیکی معادل و تاریخچه زمانی خطی توسط نرمافزار SAP2000 V15 تحلیل می¬گردد. در تحلیل تاریخچه ¬زمانی از سه رکورد حوزه دور و سه رکورد حوزه نزدیک حرکت زمین استفاده می¬شود. نتایج تحلیل شامل نیروها و تغییرمکان¬های ایجاد شده در عرشه، برج و کابل¬ها محاسبه و مقادیر تحلیل استاتیکی معادل و تاریخچه زمانی خطی با یکدیگر مقایسه می¬گردند. با توجه به نتایج بدست آمده، عملکرد پل کابلی ترکه¬ای در نظر گرفته شده بحث و بررسی می¬گردد.