آسیب ‌شناسی فرایندهای ناپایداری نظام فضایی شهرهای متوسط (مورد پژوهی: شهر کاشان)

نویسندگانابوذر وفایی - کامران دولتیاریان
نشریهپژوهش های جغرافیای انسانی
ارائه به نام دانشگاهدانشگاه کاشان
نوع مقالهOriginal Research
تاریخ انتشار۲۴/۰۲/۱۴۰۲
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهISC

چکیده مقاله

زمینه : امروزه شهرها با مشـکلات عمـده شهرنشـینی و ناپایداری در ابعاد مختلف روبرو هستند. مطالعات نشان می دهد شهرهای متوسط از جمله نقاط شهری هستند که از یک سو تحت تاثیر مکانیسم های ملی با مشکلات عدیده ای از جمله ناپایداری منابع درآمدی، نابرابری در تخصیص خدمات و امکانات مواجه می باشند و از سوی دیگر در سطح منطقه ای و محلی هم فرایندهایی وجود دارد که ناپایداری در شهرهای متوسط را تشدید نموده است. شهر کاشان به عنوان یک شهر متوسط از جمله نقاط شهری است که طی چند دهه اخیر، تحت تأثیر یک سری فرایندها با مشکلات عمده شهرنشینی و ناپایداری در ابعاد مختلف مواجه است.

هدف: این پژوهش بر آن است ضمن آسیب‌شناسی فرایندهای ناپایداری نظام فضایی شهر کاشان به ارائه راهکار بهینه جهت برون رفت از جنبه‌های مختلف ناپایداری و رسیدن به تعادل در نظام فضایی شهر بپردازد.

روش پژوهش: نوع پژوهش از نظر هدف کاربردی- توسعه‌ای و از نظر شیوه انجام توصیفی- تحلیلی در استفاده از مطالعات و یافته‌های قبلی محقق در ارتباط با موضوع پژوهش است.

نتایج و بحث: یافته های پژوهش نشان می‌دهد، عمـده مشکلات شهرنشـینی و ناپایداری شهر کاشان در قالب فرایندهای از جمله الگوی رشد پراکنده شهری، توسعه فضایی – مکانی نامتعادل در سطح نواحی و مناطق شهر و ناکارآمدی طرح‌های توسعه شهری قابل شناسایی است

نتیجه‌گیری : راهکار بهینه جهت برون رفت از این مشکلات در چهارچوب راهبردهای توسعه شهری می‌تواند گام مؤثری در تمرکز زدایی امکانات، توزیع عادلانه منابع و درآمدها و تحقق زمینه‌های پایداری نظام فضایی شهر در ابعاد مختلف به شمار آید

لینک ثابت مقاله

tags: پایداری راهبرد توسعه شهرهای متوسط کاشان نظام فضایی