ارائه مدل چالشها و عوامل کلیدی موفقیت گردشگری خلاق: مطالعه موردی شهر نائین
چکیده:
امروزه یکی از ابزارهای کلیدی برای رسیدن به توسعۀ همهجانبه در شهرها، توجه به نوآوریها و خلاقیت در استفاده از پتانسیلها و ظرفیتهای طبیعی، اقتصادی، اجتماعی و فعالیتهای فرهنگی با رویکرد گردشگری خلاق است. در این راستا، شهر نائین به عنوان یکی از باارزشترین مناطق تاریخی و گردشگری با جاذبههای مختلف گردشگری، تاکنون نتوانسته است به طور کامل از ظرفیتهای موجود در این حوزه در جهت گردشگری پایدار شهری، استفاده نماید؛ لذا، پژوهش حاضر بر آن است تا با ارائۀ مدل چالشها و عوامل کلیدی موفقیت گردشگری خلاق در شهر نائین، زمینههای توسعۀ همهجانبه گردشگری را فراهم نماید. قلمرو مکانی پژوهش، شهر نائین میباشد. جامعۀ آماری پژوهش را دو سطح شامل مسئولین، مدیران شهری و فعالان حوزۀ گردشگری شهر، و متخصصین و صاحبنظران دانشگاهی تشکیل میدهد. روش نمونهگیری، قضاوتی است و حجم نمونه برای گروه اول بر اساس اشباع نظری، 17 نفر در قالب مصاحبۀ نیمهساختار یافته و برای گروه دوم، 10 نفر در قالب پرسشنامه انتخاب شده است. تجزیه و تحلیل دادهها نیز از طریق تحلیل تماتیک و ISM، انجام شده است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که، از بین 9 چالش اصلی شناسایی شده در زمینۀ گردشگری خلاق شهر نائین، مهمترین چالش، فقدان مدیریت خلاق و همگرا است و از بین 9 عامل کلیدی اصلی شناسایی شده، مهمترین عامل کلیدی، مدیریت کارا و اثربخش میباشد. لذا نتایج حاصل از یافتهها نشان میدهد که رفع چالش موجود، نیازمند حمایت مدیران ارشد شهری از بخش گردشگری و همسو نمودن نهادهای اجرایی و بخش خصوصی در این حوزه، و همچنین وجود متولی واقعی و دغدغهمند در حوزۀ گردشگری شهر در بالفعل نمودن ظرفیتها و توانمندیهای موجود شهر در حوزۀ گردشگری است. تحقق عامل کلیدی موفقیت گردشگری خلاق شهر نائین نیز، نیازمند تعریف چشمانداز، مأموریت و همچنین تدوین استراتژیها و خطمشیهای روشن و مشخص در این حوزه میباشد